Hur ser krisen i skolan ut?
Den svenska skolan befinner sig i kris - ett mantra som upprepats så många gånger de senaste åren att få säger emot. Svårt att tänka på en dag som denna när hundratals ungdomar strömmar genom Luleå på väg till eller ifrån skolan och hela staden plötsligt lever upp.
KOLL PÅ FAKTA. Kulturredaktör Marianne Söderberg frågar sig vilken koll på skolan utbildningsminister Jan Björklund egentligen har?
Foto: Ylva Lindgren
Björklund har som bekant profilerat sig som skolkritiker och hans uttalanden om den svenska skolan under de senaste tio åren är många. Ofta hänvisar Björklund till olika internationella undersökningar som han anser visar att Sverige är världsledande när det gäller skolk och oordning, att de mätbara resultaten av elevernas prestationer i olika ämnen sjunker och att skolan är en otrygg plats att vistas på. Uttalanden mot undersökningar
Genom att ställa Björklunds uttalanden och debattartiklar mot de undersökningar han refererar till blir bilden en annan. OECD:s analytiker Claire Shewbridge, som medverkat till den stora internationella skolundersökningen PISA, säger bland annat att svenska skolelever rent kunskapsmässigt befinner sig över OECD-genomsnittet i samtliga undersökta ämnen, det vill säga i den övre tredjedelen eller i mitten av tabellerna. Alltså inte i den undre delen, som Björklund ofta påstått. Ingen kräftgång
Analytiker Shewbridge anser inte heller att Sverige i senare internationella undersökningar visar upp någon kunskapsmässig kräftgång, en annan av Björklunds käpphästar. Inte heller är Sverige världsledande när det gäller skolk, svordomar och oordning, något som Björklund återkommit till åtskilliga gånger. Även där hamnar vi någonstans mitt på en internationell skala. Däremot befinner sig den svenska skolan i topp i en internationell enkätundersökning där elever själva fick svara på om de känner sig trygga i skolan. En tankeställare så god som någon om att åsikter är en sak och fakta någonting helt annat.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!