Videon är inte längre tillgänglig
Lite spännande är det allt. En aula på Östra skolan i Luleå, fullsatt med elever från sex år och upp till tolv. Längst fram i rummet, en upplyst plats stor nog att rymma de sju musikerna i Norrbotten Neo, Sveriges senaste röst på den nutida konstmusikscenen som de själva presenterar sig på Norrbottensmusikens hemsida.
För första gången ska Norrbotten Neo uppföra stycket Imaginarium - animationer och musik signerade tonsättaren Marcus Fjellström - inför en publik där några är lite mer insatta än andra. Några av barnen har nämligen varit med om att lägga grunden för Marcus Fjellströms arbete genom sina teckningar och anvisningar.
Tillsammans med Kulturverket i Umeå - en kommunal verksamhet med målsättningen att ta tillvara ungas kreativitet - har musikerna i Norrbotten Neo samarbetat med förskolebarn i Luleå kring frågeställningar om trygghet. Vid regelbundna träffar har musikerna samtalat med barnen som också tecknat.
- Sen har vi spelat vad de ritat, improviserat på plats, säger klarinettisten och initiativtagaren Robert Ek.
Grafiska partitur
Att spela en teckning är inget han eller de andra i Norrbotten Neo finner särskilt konstigt. Ända sedan den amerikanske tonsättaren John Cages tidiga sextiotalsexperiment ingår så kallade grafiska partitur i genrens verktygslåda.
- Efteråt frågade vi barnen vad de tyckte om musiken. Blev den som de hade tänkt sig? Nja, den skulle ha varit starkare eller snabbare - då rättade vi oss efter barnen. Hela tiden var det en kommunikation mellan oss och dem, säger Robert Ek, som inleder hela konserten med att presentera både musiker och instrument.
Slets mellan musik och bild
Så sällan som barn får höra konstmusik är det inte konstigt att det blir lite gissningstävling kring hans egen klarinett - är det en trombon eller möjligtvis en flöjt?
- Jag ska kolla på båda skärmarna, för jag har två ögon, säger en liten flicka till sin kompis när animationerna drar igång på de stora tv-apparaterna som inramar scenen.
Som ung därhemma i Storuman slets Marcus Fjellström länge mellan bild och musik. Musiken vann dragkampen och för några år sedan utexaminerades han från tonsättarutbildningen på Musikhögskolan i Piteå där han studerat för Jan Sandström. Sedan dess har vi bland annat kunnat höra hans fina Doloroso med Erik Westbergs vokalensemble, men också bland annat House of false things med just Norrbotten Neo.
På Klusterfestivalen i Luleå förra året kunde publiken också stifta bekantskap med animatören Marcus Fjellström i verket Odboy and erordog.
- Jag sökte länge efter en filmskapare eller animatör som jag skulle kunna arbeta med, men när jag inte hittade någon bestämde jag mig för att ta saken i egna händer, säger Marcus Fjellström som nu skapat ett verk som till stor del bygger på barnens teckningar och musikaliska anvisningar.
Hyllar fantasin
Förutom att arbetssättet i sig är annorlunda är det också första gången han skapar direkt för barn.
- Men det är ingenting jag tänkt särskilt mycket på, jag har mer känt. Försökt skapa ett så ärligt verk som möjligt, säger Marcus Fjellström som valt att göra en hyllning till barnens fantasi.
Tre satser där tre barns fantasier bygger tre olika rum eller platser i bild och musik. Ska man säga något om Marcus Fjellströms musik så är det kanske något om den där speciella värmen den utstrålar. Imaginarium utgör inget undantag.
I bänkraderna lever publiken med, håller för ögonen när det blir spännande, flyttar sig längst ut på stolskanterna när tempot och tonerna dämpas, kommenterar koncentrerat. Upptäcker dinosaurier och bussar, betygsätter låtarna.
Ingår i opera
Efteråt möts publik och musiker på scenen, frågorna är många. För de yngre handlar det mest om att få spela lite på instrumenten, för de äldre om sånt som hur man räknar rytm och takter.
- Vi tycker att det är viktigt att förankra det vi gör hos den publik och det samhälle vi lever i. Vår uppgift är ju att utveckla konstmusiken och då vill vi också sträcka ut så många tentakler som möjligt i vår omvärld, säger Robert Ek som tillsammans med sina kollegor i Neo kommer att spela Imaginarium många gånger till i konsertsammanhang.
Dessutom kommer stycket att ingå i en opera som produceras särskilt för Kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014.
För Mattias Fjellström blev det första mötet med den unga publiken till en stund av glädje.
- Jag har aldrig haft en så entusiastisk publik. Det var härligt att de kommenterade musik och bild samtidigt som musiken pågick. Jag önskar att publiken skulle vara så här även när de växer upp.