För många år sedan, kanske var det när han hade skrivit sin första opera Bombi Bitt och Nick Carter, satt jag och pratade med tonsättaren Jan Sandström på ett utefik i Luleå. Jag skulle skriva en artikel och sökte som vanligt svar på en massa omöjliga frågor.<br>Plötsligt höll han fram sin ena hand och strök över den med den andra.<br> ? Så här vill jag att min musik ska vara, som en tröst.<br>En vacker gest, musiken som en smekande hand. Framgångarna har varit många sedan dess ? ytterligare tre operor, varav en har premiär om några veckor på Göteborgsoperan ? men förhållningssättet är detsamma.<br> ? Musik är för mig ett sätt att tränga bort mörkret, säger han där vi sitter kring kaffekopparna på ett annat kafé och försöker överrösta musiken som strömmar från högtalarna.<br>Rockmusikant<br>Där sitter också Kjell Peder Johanson, välkänd radioröst från bland annat Karlavagnen, men också skådespelare, regissör och gammal rockmusiker. De två har funnit varandra kring skapandet av ännu en opera. Den första akten är redan skriven, liksom slutet, i ett ovanligt samarbete i dessa sammanhang.<br>För Jan Sandström har operakomponerandet hittills handlat om att skriva musik till en färdig text. Tillsammans med Kjell Peder Johanson tar operan form genom samtal i ett lustfyllt samarbete, där Jan Sandström är den som antecknar och spelar in.<br> ? Kjell Peder är ju teaterman, han berättar och spelar teater för mig. Jag spelar ofta in våra samtal och när jag lyssnar efteråt kan jag nästan höra musiken direkt, säger Jan Sandström, som lär sig mycket av arbetssättet.<br>Teaterkänsla<br> ? Som tonsättare blir det lätt så att man gör det som finns i fingrarna, men Kjell Peder får mig att söka mig vidare mot en slags teaterkänsla som jag inte riktigt varit medveten om tidigare.<br>Om två veckor blir det premiär på hans opera K. Beskrivning av en kamp på Göteborgsoperan. K:et står för Kafka, författaren Franz Kafka, uppmärksammad på flera teater- och musikscener i höst.<br> ? Jag har inget svar på varför Kafka är så i ropet just nu, kan bara konstatera att intresset för honom tycks komma och gå och för varje gång han uppmärksammas ses han på ett nytt sätt, säger Jan Sandström, som skrivit musiken till texter som är direkt baserade på Kafkas egna, sammanställda av David Radok, som också kommer att regissera uppsättningen.<br>Gigant<br>Men nu är det en annan gigant som står i centrum för Jan Sandströms intresse; Carl Michael Bellman. Om nästan exakt ett år har Piteå kammaropera premiär för God Natt Madame, med sångaren Olle Persson i huvudrollen som nationalskalden. Beställningen är gjord av Norrbottensmusikens producent Kjell Englund som sedan många år fört en dialog med Jan Sandström om ett lämpligt ämne för en kammaropera. Efter ett telefonsamtal med en kompis som ställde frågan hur det kom sig att ingen skrivit en opera om Bellman föddes idén.<br>Man frågar sig gärna hur de vågar ge sig på självaste Bellman?<br> ? Självklart har jag förberett mig grundligt, läst om och av och lyssnat på musik, säger Kjell Peder Johanson, som själv har ett starkt förhållande till Bellman.<br>På operans villkor<br> ? Men sedan handlar det om att berätta en bra historia på operans och teaterns villkor, inte om att skriva hans historik.<br>Den brunn de öser ur är djup och rikligt flödande. Bellmans produktion var enorm, berättelserna många, det gäller att välja bort, att begränsa och sålla. Den väg de bestämt sig för är den tidlösa, ämnen som berör människan genom alla tider ? strävan efter ett bättre liv, överlevnaden, kärleken, leken och skräcken inför döden, uttryckt bland annat genom den Karons åra som hörs plaska i Bellmans sånger.<br> ? Han var ju väldigt berömd redan under sin livstid, gick hem i både slott och koja och var en uppskattad underhållare vid Gustav III:s hov, säger Kjell Peder Johanson, som också gärna vill lyfta fram Bellmans sociala engagemang.<br>Väjer inte för verkligheten<br> ? Hans beskrivningar av nöden och fattigdomen är starka och han väjer inte för verkligheten i sina skildringar, där ?gubbarna blöda om tunga och tand?.<br>Så nu sitter de där, tonsättaren och musikprofessorn, och den mångsysslande rockmusikern, som fram till för bara några år sedan inte hade något som helst förhållande till musikdramatiken, och skriver en opera tillsammans. Lyckan över arbetet är ömsesidig och när de presenterar sitt verk för länets arrangörer på Norrbottensmusikens utbudsdag ber de lite om ursäkt för att de är så entusiastiska över varandra.<br> ? Det kommer att låta mycket Bellman om musiken, lovar Jan Sandström, det blir ingen pling-plong-musik, men Gustav III blir lite skruvad.<br>Bellman fick förresten också en beställning på en opera av Gustav III. Den blev inte så bra, berättar Jan Sandström, som själv nyligen fick ett uppdrag av Sveriges nuvarande konung.<br> ? Jag ska skriva en kantat till kungens 60-årsdag nästa år. Livet är bra märkligt.<br><br><br>