Humoristisk operett häcklar kulturpolitiken

På fredag är det Norrbottenspremiär för Näsflöjten. Under augusti har föreställningen spelats på Vadstena slott, som ett beställningsverk av Vadstena-akademien i samarbete med Piteå kammaropera.

PITEÅ OCH LULEÅ. Stina Ancker har regisserat Vadstena-akademiens och Piteå kammaroperas samarbete Näsflöjten, som spelas i Piteå på fredag och Luleå på lördag. Själv befinner hon sig nu i Norrköping, där hon regisserar pjäsen Figaros bröllop, som ska ha premiär på Östgötatateatern om en månad.Foto: Jonas Hansson

PITEÅ OCH LULEÅ. Stina Ancker har regisserat Vadstena-akademiens och Piteå kammaroperas samarbete Näsflöjten, som spelas i Piteå på fredag och Luleå på lördag. Själv befinner hon sig nu i Norrköping, där hon regisserar pjäsen Figaros bröllop, som ska ha premiär på Östgötatateatern om en månad.Foto: Jonas Hansson

Foto: Jonas Hansson

Kultur och Nöje2009-10-15 06:00
Beställningen gick till tonsättaren Fredrik Österling, som har rötterna i Gällivare. Han tog i sin tur kontakt med regissören Stina Ancker, som tidigare regisserat på Norrbottensteatern. - Jag blev inblandat på ett tidigt stadium, liksom Magnus Lindman, som har skrivit librettot. Från början hade Fredrik en idé om att göra ett verk med koppling till svårmodet i Tornedalen, men i stället tog det en helt annan vändning i och med funderingarna på hur man egentligen får en operabeställning. Det utmynnade i ett verk om svensk kulturpolitik och en kulturminister, säger Stina Ancker, som gästar repetitionerna av Näsflöjtens Norrbottensturné på Studio Acusticums black box i Piteå. Ingen politisk färg
Fredrik Österling och Magnus Lindman fick möjlighet att praktisera hos kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth. - Fast den minister som föreställningen handlar om har ingen politisk färg. Det är egentligen ett ganska fint porträtt utan den vanliga politikersatiren om att alla politiker är dumma i huvudet, säger Stina Ancker, som på frågan om det därmed inte är angrepp på sittande regerings kulturpolitik svarar: - På sätt och vis är det ju det eftersom vissa av de snömosiga formuleringar som fanns med i kulturutredningen tonsatts, men å andra sidan har de ursprungliga förslagen reviderats. Näsflöjten har man valt att kalla för en operett. - Det är jag som satt beteckningen. Det var tänkt som en opera från början, men den talade dialogen, det humoristiska humöret och esprin i texten gjorde att tankarna gick till en Offenbachoperett där dagspolitiska ämnen blandas med mytologi - i vårt fall allegoriska figurer som Konsten, Kulturen och Politiken. Banbrytande
Stina Ancker anser att föreställningen är banbrytande. - Ja, jag har aldrig sett något liknande på svenska, där man blandar högt och lågt och skärpt satir med poesi. - Essensen i föreställningen är att på ett intelligent och underhållande sätt försöka diskutera hur kulturpolitik bedrivs och hur man bevarar konstens frihet och autonomi då politiken lägger sig i. Äktenskapet mellan konsten och politiken är ganska knepigt, men samtidigt nödvändigt. Det finns inget operahus i världen som går ihop utan offentliga medel. Mottagandet i Vadstena har varit väldigt bra, menar hon, även om en och annan recensent kanske surnat till. - Fast det hoppades vi de skulle göra eftersom de också förekommer i föreställningen. Finalnumret där vi busar med recensentkåren är fantastiskt, en slags Rossiniinspirerad knasbalett. Javisst, herr minister
När föreställningen nu spelas två gånger i Norrbotten är det i grunden samma föreställning som spelats i Vadstena. - Fast där var det i en stort, ljus bröllopssal med kalkade väggar på slottet, så här blir det ett litet annat format, säger Stina Ancker, som menar att man absolut inte behöver vara intresserad av ämnet för att se föreställningen. En lek
- Nej, det är ju en komedi med lätt och kul tilltal som de flesta kan ta till sig. På samma sätt som man kan se på den engelska TV-klassikern Javisst, herr minister, som vi inspirerats av, utan att vara jätteinsatt i de politiska turerna kan man också här njuta av det strålande komedispelet. Hon förklarar också titeln. - Det är en lek med Trollflöjten, som svävar som en inspiration i bakgrunden. Näsflöjten som instrument har en betydande roll i föreställningen och det ingår i en väldigt fin förinspelad näsflöjtskonsert med Fredrik Österling och Magnus Lindman.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!