Efter sommaren 2012 bytte Luleåkalaset namn och blev gratisevenemanget Luleå Hamnfestival. Sedan dess har stadsfestivalen arrangerats på samma sätt – fram till nu då framtiden är osäker för arrangörerna.
– Just nu går jag i väntans tider, jag väntar på ett beslut från kommunfullmäktige om vi ska fortsätta eller inte, säger projektledare Örjan Esensjö.
Den 28 november ska ärendet behandlas i kultur- och fritidsnämnden och fram till dess vet inte Esensjö om det blir någon festival nästa år.
– I dessa tider då man ser över täthet på skolor och en massa annat i kommunen vore det naivt att tro att de inte skulle se över finansieringen av festivalen också. Vi är under lupp där också, precis som all annan verksamhet. Så ska det vara också, jag hade bara hoppats att vi var i en tidigare månad på året.
Är du orolig?
– Jag är av naturen inte speciellt orolig, mitt liv står inte och faller med Hamnfestivalen tack och lov. Men det är klart, festivalen är som en liten bebis. Jag har varit med sedan vi gjorde förstudien till Luleåkalaset 2003 – det är klart att jag gärna ser att den fortsätter. Så fort någon börjar genomlysa den som evenemang finns det så klart en oro över att någon annan ska se det på ett annat sätt än vad jag gör.
I början av månaden lämnade Anders Persson jobbet som chef för kultur- och fritidsförvaltningen och information har varit knapphändig konstaterar Örjan Esensjö. Tillförordnad förvaltningschef Patrik Bylin berättar att han ska sitta i ett första möte om festivalen under onsdagen.
– Vi ska prata om hur vi tycker att Hamnfestivalen ska se ut framöver och hur kommunens del ska vara i Hamnfestivalen, säger han.
Finns det risk för att festivalen inte blir kvar?
– Jag säger varken bu eller bä i den frågan, vi får se vad politiken vill lägga för del i det här.
Med på mötet kommer också Emmeli Nybom, ordförande i kultur-och fritidsnämnden, vara.
– En stadsfest i någon form tror jag att det blir, jag tror absolut att Hamnfestivalen kommer att finnas kvar. Men det blir jättekonstigt för mig att spekulera. Ärendegången är den att när förvaltningen har jobbat ihop sig kommer ett förslag till kultur- och fridtidsnämnden för beredning, sedan tar alla partier det på sina gruppmöten, säger hon.
Nybom berättar att nämnden vill gå från att vara finansiär till möjliggörare åt evenemang. Under måndagen klubbades beslutet om en evenemangsplan i Luleå på kommunfullmäktige, vilket bland annat gör att stora evenemang som Hamnfestivalen, KPN Grand Prix och SM-veckan går under flera förvaltningar medan kultur- och fritidsnämnden ansvarar för lokala evenemang.
– Där jag tycker att vi har misslyckats lite grann är att vi har arrangerat hela festivaler själv och fokuserat mycket på att arrangera och helfinansiera. Men inte stöttat upp tillräckligt mycket. Det jag kan titta i backspegeln och se mot Musikens makt är att vi har finansierat nästan hela festivalen medan de har varit väldigt frigående. Om vi hittar en mer stöttande funktion tror jag att det gynnar både mindre och större evenemang, säger Emmeli Nybom.
Förra veckan beslutade kultur- och fritidsnämndens arbetsutskott att ge Musikens makt 1,4 miljoner kronor i bidrag, vilket är 400 000 kronor mindre än begärt. Vilket i förlängningen ser ut att göra att festivalen läggs ner, då det krävs stora summor från externa finansiärer för att möjliggöra festivalen.
Vad har ni för möjlighet att påverka sponsring?
– Det gör vi genom att säga att det är fantastiska evenemang och går in med två tredjedelar av finansieringen. Vi har varit tydliga med att fler behöver bidra om budgeten ska gå ihop och att jag ser positivt på det. Men jag är ingen näringslivsmagnat direkt, nämnden kan säga att det är positivt och det ger ofta ett signalvärde till andra, säger Emmeli Nybom.
Tidigare år har Luleå Hamnfestival fått drygt 3,2 miljoner kronor i kommunalt bidrag, medan cirka 2,2 miljoner kronor kommit från egen finansiering.
– Går det att göra en festival som inte är skattefinansierad? Kollar man sig omkring i landet är det klart att det går att göra det. Då behöver den byta en del innehåll, då måste man tänka mer kommersiellt och stryka allt som inte ger intäkter – den hade sett annorlunda ut, konstaterar Örjan Esensjö, Luleå Hamnfestival.