Hon satte folkdräkten på huvudet

Foto:

Kultur och Nöje2010-06-10 06:00
Pia Arke hade grönländsk mor och dansk far. Själv kallade hon sig bastard, varken grönländsk eller dansk, möjligen både och. I sin konst ger hon banbrytande bilder av dansk kolonialhistoria. Pia Arke dog för tre år sedan, blott 48 år gammal, och utan att ännu ha fått ett brett erkännande för sin konst. På Bildmuseet i Umeå visas i sommar den omfattande retrospektiv som givit henne just det. Efter Köpenhamn och Nuuk kommer utställningen Tupilakosaurus till Sverige, där Pia Arke under sin levnad ofta fick mer uppmärksamhet än i Danmark. - Kanske är det lättare att intressera sig för danskarna och Grönland än för den egna koloniala historien, säger Frederikke Hansen, en av utställningens två danska kuratorer. Begagnade kaffefilter
Jord till Scoresbysund heter ett av Pia Arkes konstverk. 155 bruna små paket lagda i en kvadrat. I själva verket knyten av begagnade kaffefilter med kaffesumpen kvar. Ett verk med många bottnar för den som kan danskgrönländsk kolonialhistoria. I Scoresby (Ittoqqortoormiit på grönländska) tillbringade Pia Arke sina fyra första år. Det lilla samhället på östra Grönland grundades 1924 av den danske sjökaptenen och upptäcksresanden Ejnar Mikkelsen. För att området inte skulle tillfalla norrmännen tog han med sig en båtlast inuiter till en väldigt otillgänglig del av Grönland. Själv reste han därifrån, de lämnades kvar på en plats med högarktiskt klimat och en årsmedeltemperatur på minus 7,6 grader. Jord är en bristvara, när människor ska begravas används dynamit, berättar Frederikke Hansen. - Kasta sumpen ut genom fönstret, fick Pia Arke höra av sin svägerska när hon var där. Kaffesumpen skulle bli jord. Först i 35-årsåldern återvände Pia Arke till sin födelseort och då som utbildad och verksam konstnär i Danmark. I danska tidningar hade man kunnat läsa att Scoresbysund saknade framtid. I Danmark och Köpenhamn hade hon hittat mängder av fotografier tagna av danska vetenskapsmän, läkare och andra som utforskat Grönland. Hon sökte upp dem. I deras fotoalbum såg hon bilder på bland andra sin mor och andra släktingar. Bilderna från Scoresbysund tog hon med sig tillbaka för att försöka identifiera människorna, ge dem deras namn tillbaka och för att lyssna till deras historier. Resultatet blev bland annat boken Scoresbysundshistorier, en personlig närkamp - i text och bild - med Nordens koloniala historia, skriven tillsammans med den svenske forskaren och skribenten Stefan Jonsson. - Det som hade blivit tömt på innehåll fick det tillbaka. Det är mer än en dokumentation, det är gjort med ett enormt personligt engagemang, och det är också en av poängerna med hennesarbete, att man inte kan skilja det personliga från historien och vetenskapen, säger Frederikke Hansen. Skinnbyxan på huvudet
Utställningen omfattar videoverk, installationer, dokumentationer och ett 70-tal av Pia Arkes fotografier, däribland en bildserie där hon med sig själv som modell leker med den grönländska folkdräkten, kamikken. Bilderna är tagna i hennes Köpenhamnsateljé mot en fond av ett grönländskt landskap. På en bild sitter hon naken med ett par skinnbyxor på huvudet. - Det kan verka respektlöst, men det är också gjort med en ny respekt för dem som inte fått plats i historien tidigare. Historien har blivit berättad enbart för danskarna, för grönländarna eller för vetenskapsmännen. Pia Arke blandar allt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!