Hon komponerar på tre språk; finska, franska och engelska. Hyllade och prisade Kaija Saariaho är Composer in residence för festivalen New Directions och Polarpristagare 2013.
- Jag har fått många stora priser så man skulle kunna tro att jag är van, men jag blir alltid lika glatt överraskad över den enorma succé min musik fått i världen. Att så många olika människor gillar det jag skapar, säger hon.
Hon exemplifierar med en nyligen inträffad händelse när hon sprang till metron i Paris efter ett läkarbesök.
- Han som körde tåget hälsade och inbjöd mig att hjälpa honom att kliva in i förarhytten. Han var en varm beundrare av min musik och kunde så mycket att jag blev generad.
Privat person
Annars beskriver hon sig själv som en mycket privat person, mycket blyg som barn, så blyg att hon valde komposition i stället för att spela fiol, piano och orgel. Att spela var inte hennes grej, helt enkelt.
- Dessutom jobbar jag mycket ensam, så därför är det ganska förvirrande när folk kommer fram för att prata om min musik.
Privat, reserverad och strikt, men det sistnämnda har 30 år i Frankrike förändrat. Hon säger att hon nog behövt den franska livsstilen för att kunna öppna sig mer. För det var till Frankrike hon flyttade efter studier i Finland och Tyskland för att studera vid IRCAM reseach institute i Paris. Och väl på plats utvecklade hon inte bara tekniker för att utnyttja datorassisterad komposition och väva samman akustiska och elektroniska inslag i musiken. Hon träffade också sin blivande man, bildade familj och födde två barn.
- Men jag känner mig fortfarande finsk och värnar min finska identitet även om jag älskar Paris. Dessutom är det en bra utgångspunkt eftersom min musik ofta spelas i Italien och andra platser i Europa. Jag behöver bara sätta mig på tåget.
Strukturerat arbete
Däremot vill hon inte själv sätta ord på sin musik. Det överlämnar hon åt andra. Arbetsprocessen är lättare att sätta ord på eftersom den ser mer eller mindre likadan ut, oberoende om hon skriver ett verk för orkester, ett lite stycke för soloinstrument eller en stor opera.
- Det börjar med att jag får en föreställning av musiken. Sedan lägger jag ned all min energi på just det verket, som får en karaktär som jag sedan förvandlar till noter på ett papper. Sedan handlar det om att hitta verkets längd. Från denna stora globala bild går jag sedan ned i detaljer och organiserar musiken och harmonierna, komponerar.
Då börjar också den mest intensiva perioden, för när hon kommit så långt är det svårt att avsluta för att laga mat åt familjen. Papper och penna finnas alltid vid sängen även om hon föredrar att arbeta i dagsljus.
- Tiden varierar från två veckor till tre år innan verket är klart.
Tre års komponerande
Hennes andra opera, Adriana Mater, som sattes upp på Opéra Bastille i mars 2006 tog henne tre år att färdigställa. ,
- Jag visste att det var ett stort och komplext projekt. Tematiken var svår och innehöll både våld och en våldtäkt. Det var en stor utmaning och jag var tämligen utmattad när jag var kvar. Det var även min familj. Då förstod jag hur stor del mina nära har i min skapandeprocess.
- Musik är i stora delar ett intellektuellt arbete, men det handlar också om intuition och känslor. Musik är kommunikation mellan människor. Du kan ha vilket bra sound eller färg som helst, har du inget att uttrycka blir det inte bra musik, säger Kaija Saariaho.