Hit men inte längre

Kultur och Nöje2006-03-01 06:30
Sveriges Radio P3 har länge spelat en viktig roll som budbärare av ny, ung, svensk musik. Och samtidigt varit en motvikt till kommersiell radio som istället riktar in sig på hits för en bred massa. <br>P3:s roll har enligt de Kuriren pratat med blivit allt viktigare med åren. När det öppnades för kommersiell radio och TV på den svenska marknaden för över ett decennium sedan, sades det att mångfalden i musikutbudet skulle öka. Så har det inte blivit enligt experterna, och P3 är fortfarande ensamma om att regelbundet spela nya, svenska artisters musik. Men även P3 får en del kritik för att välja kaxig musik istället för kvalité. <br> ? Utan P3 skulle många inte ha en chans. Men ibland kan jag tycka att deras musikval är lite märkligt, och för spretigt. De väljer ofta musik som är kaxig före kvalité, och de allvarliga artisterna och allvarliga låtarna sorteras bort för att det ska vara uppkäftigt. Det kan vara ett problem om man kommer från Norrbotten. Här är artisterna ofta mer gedigna och personliga, menar Aron Tideström, en av två projektledare för BD Pop i Luleå som ska lansera och släppa norrbottniska artister i Sverige. <br>Kurirens nöjesredaktion har också mottagit en del mail som beskriver ett P3 som spelar för mycket kommersiell musik. Pia Kalisher är musikchef på P3. Hon håller inte med om kritiken. <br> ? Vårt uppdrag innebär att vi ska spela både det som är brett och det som är smalt. P3 har aldrig duckat för hitsen, och inte heller för den lite smalare musiken. För några år sedan var det en massa snack om att vi spelade Britney eller Aqua, nu snackas det om att vi spelar till exempel Agnes (Idol-Agnes red.anm.) Vi ska tillfredsställa alla och då finns det alltid de som inte är nöjda, säger Pia Kalisher. <br>Mycket makt<br>David Lindgren är den andre projektledaren för musikprojektet BD Pop. Han tycker fortfarande att P3 är öppna för att spela ny, ung och svensk musik, men däremot att de är alldeles för ensamma. Om P3 ratar en ny artist så är det, enligt honom, väldigt liten chans att få låtarna spelade överhuvudtaget. Oavsett om det gäller kommersiell radio eller musikkanalerna på TV. <br> ? Det är synd att P3 har så mycket makt, alla andra kanaler i landet väntar på vad de ska tycka om en ny artist, de säger till och med det när man ringer. ?Spelar P3 det här?? hör man, säger David Lindgren. <br>Nya P3 föddes när Riksradion och Lokalradion slogs samman till Sveriges Radio i januari 1993. P3 fick då uppdraget att vända sig till en yngre publik. Statlig radio har också ett uppdrag som vi i folkmun kallar för public service, för P3 betyder det i korthet att kanalen ska spegla och spela just ung, ny och mycket svensk musik. <br>Smalare kanaler<br>Sedan några år tillbaka satsar P3 också på smalare radiokanaler på webben. Nu finns det fyra specialkanaler via SR:s webbradio som inriktar sig på antingen hiphop och r?n?b, pop, svensk musik eller rock. I P3:s ordinarie programutbud finns också special-programmen P3 soul, hiphop, dans, live, pop, rock, rytm, rundgång och lab. Som alla inriktar sig på sin speciella nisch av musik. <br> ? Public serviceradions uppgift ska vara att berätta om musiken och sätta in den i sitt sammanhang, vi ska spegla framtiden och genom våra specialprogram får P3 också en unik fördjupning, säger Pia Kalisher. <br>Om än en ganska ensam sådan. I alla fall om man är ny, ung, artist och från Norrbotten och tror på vad expertisen säger.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!