Historier från havets botten
Frilansjournalisten Tommy Lundmark från Skellefteå har dykt djupt både i Bottenviken och i arkiv på jakt efter norrlandskustens dramatiska 1900-talshistoria. Nu kommer en bok om det.
- Det var en pojke i min egen ålder som snorklade runt ett fartyg på havsbotten. Jag minns att jag tänkte att så kan man inte göra här, här finns inga fartyg dolda under vattenytan.
Några år senare pekade någon ut mot havet från en sommarstugetomt och berättade att därute någonstans låg ett förlist fartyg. Det ena gav det andra. Tommy Lundmark skaffade sig dykarcertifikat och började på allvar forska i Bottenvikens gömda historia. Efter flera års arbete ligger hans bok På botten av viken med underrubriken Berättelser om Norrlandskustens dramatiska 1900-tal färdig för tryckning.
Malm från tyskt skepp
Ur sin väska plockar han fram en tung bit malm som han hämtat från lastrummet på det tyska skeppet Syria, som torpederades av ryska u-båtar 1916. Sedan dess ligger hon på cirka 20 meters djup strax utanför Bjuröklubb. Eftersom hon ligger med fören mot norr har man alltid utgått från att hon var på väg till Luleå för att lasta, men fyndet av malmen tyder på att hon faktiskt redan varit där.
- Många av de händelser jag beskriver skulle inte ha inträffat om det inte vore för malmhamnen i Luleå, säger Tommy Lundmark, som från början hade tänkt skriva en bok om alla de hundratals vrak som döljer sig på Bottenvikens botten.
Men berättelserna vidgades, vraken förde med sig andra historier och i dag beskriver Tommy Lundmark sin kommande bok som en historiebok kring några utvalda händelser och han är förvånad över att ingen tidigare berättat om dem i samlad form.
- Det finns hur många historier som helst, jag har bara valt ut en bråkdel. Det handlar om fartygskapningar, stormförlisningar och torpederingar - kriget pågick bara några mil utanför våra kuster.
Han har tillbringat mycken tid i arkiv, men för att fånga stämningar och åsikter kring det inträffade har Norrlandskustens alla dagstidningar varit omistliga källor.
- Särskilt under första världskriget pågick det rena u-båtskrig här uppe längs Norrlandskusten och många händelser inträffade på svenskt territorialvatten. Det var alltså fråga om grova neutralitetskränkningar där ryska flottan både kapade och torpederade båtar.
Ingen ställdes till svars
Men det politiska läget i Ryssland gjorde att ingen kunde ställas till svars, trots att händelserna gav upphov till en rad internationella förvecklingar. Flera av de båtar som kapades och låg för ankar i finländska hamnar sänktes senare av ryssarna så att inte tyskarna skulle komma över dem i samband med självständighetsstriderna i Finland.
- Ser man till vad tidningarna skrev så kan man konstatera att det rådde stor naivitet kring kriget vid Första världskrigets utbrott. Kriget beskrevs inte sällan som "det stora äventyret". Men inställningen svängde över vintern 1917 när även norra Sverige drabbades av råvarubrist.
Trots att den ryska u-båtsflottan härjade ganska fritt i Bottenviken 1917 finns det bara dokumenterat att en enda båt gick till botten - den tyska lastångaren SS Friederich Carow.
- I min bok spekulerar jag lite kring varför det var så och överhuvud taget kan man säga att jag försökt lägga pussel kring de olika händelserna som jag valt ut. Men för mig har det också varit viktigt att beskriva stämningarna - hur folk såg på det inträffade, hur det beskrevs i tidningarna.
Flera år har Tommy Lundmark ägnat åt sin bok, som han ger ut på eget förlag och som finansierats med hjälp av stipendier och fondmedel.
- Självklart har jag inte haft lön för allt arbete jag lagt ner, men för mig har det här varit en viktig historia att berätta, det är huvudsaken. Dessutom har jag fått en möjlighet att fördjupa mig och hittat verkliga guldkorn i mitt sökande. För mig har det svåraste i arbetet nästan varit att säga till mig själv att nu räcker det. Det finns alltid några stenar till man kan vända på, men å andra sidan skulle ju boken aldrig bli färdig om jag bara fortsatte mina undersökningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!