Hellre Hollywood

Hellre Hollywoodfilm än ett drama från något grannland. Så tittar européer på film, enligt en ny rapport som starkt kritiserar europeiska filmdistributörer.

Kultur och Nöje2003-12-12 06:30
När européer ser på film ska den komma från USA eller hemlandet. Det är slutsatsen i en rapport från ett brittiskt institut som granskat biobesök i USA och Europa under 2002.<br>Rapporten, ?Film på bio? från institutet Dodona research, konstaterar att den sameuropeiska filmmarknad som skulle bli en motvikt till Hollywood bara blev ett luftslott. Européer är inte intresserade av europeisk film.<br>Elva europeiska länder, däribland Sverige, har undersökts i rapporten. Det visar sig att av 600 filmer som producerats under fjolåret i de elva länderna har bara 22 fått premiär i fem eller fler länder. Det är så gott som hopplöst för en film att dra in mer pengar på export än på sin hemmamarknad.<br>Saknar strategier<br>Dodonainstitutet skyller den svaga europeiska filmexporten på dålig distribution; det saknas helt enkelt bra strategier för hur man ska sälja europeisk film till andra européer. Det amerikanska systemet där man gör en stor, samordnad premiär med ett nätverk av distributörer är helt överlägset, enligt rapporten.<br> ? Det är absurt att 600 europeiska filmer släpps i elva länder och inte drar in mer än en miljon dollar (7,2 miljoner kronor) i genomsnitt, säger en av rapportens författare, Karsten-Peter Grummitt, till branschtidningen Variety.<br> ? Speciellt när man tänker på att konkurrensen från Hollywood ofta är illa anpassade bruksfilmer.<br>Å andra sidan är inte export den starkaste sidan heller i USA:s filmbransch. Rapporten konstaterar att många Hollywoodsuccéer ? Spider-man, Signs och Road to perdition är tre exempel ? går märkbart svagare i Europa än på hemmaplan.<br>Undantag trots allt<br>Men tittar man åt andra hållet, europeisk filmexport till USA, är siffrorna rent tragiska. Bara 1,6 procent av 2002 års biointäkter i USA kom från heleuropeisk film.<br>Två filmer nämns som undantag som bekräftar regeln om den svaga europeiska filmexporten. Det är Pedro Almodóvars Tala med henne och Roman Polanskis The pianist som båda drog in stora summor i flera europeiska länder.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!