Han gav upphov till "Tredje världen"

"En av vår tids grundtexter". Det kallar Norrbottens-Kurirens Jan-Olov Nyström Frantz Fanon Jordens fördömda.

Kultur och Nöje2007-04-14 06:00
Frantz Fanon <BR>Jordens fördömda <BR>Översättning: Per-Olov Zennström <BR>Leopard<BR><BR>En tid tillhörde hans namn de fördömda, en nykonservativ Lars Gustavsson skrev då att hans bok var en intellektuell utsaga för terrorism. I ytterligare en annan tid tillhörde han de obligatoriska, pocketupplagan från sextionio fanns med den i nyvänstern som samme Gustavsson då tillhörde. Nu ges han ut på nytt, Frantz Fanon och hans mest kända verk Jordens fördömda. <BR>Titeln är efter internationalens ord "Debout les damnés de la terre", "Res er jordens fördömda". Och visst förespråkar Fanon våldet. Det våld som rättfärdigas genom att det avser att störta tyrannen, ett närmast klassiskt, liberalt, våld. Problemet var bara tyrannen - västvärldens kolonialism som på 1960-talet var en gigant stadd i vilt sönderfall. Fanon skrev avkoloniseringens höga visa. <BR><BR>Men Fanon såg bortom våldet också. Vad gäller kolonialismen var han oförsonlig, den måste bort från jordens yta, Europas ädla civilisation hade aldrig haft något att säga mot det djuriska förslavandet av tredje världen. Våldet är ett medel, inte ett mål och Fanon ser rakt in i den framtid när han varnar för diktatoriska tendenser hos det unga Afrikas ledare. Och medelklassen som bärare av de nya staterna tror han inte på. <BR>Jordens fördömda dikterades sommaren 1961, när Fanon var dödsmärkt av leukemi, endast 35 år gammal. Han var då inte bara intellektuell och psykiater utan också en av FLNs talespersoner i världen. Det avkolonialiserande kriget i Algeriet hade skördat en miljon människor och den franska äran höll så när på att kosta själva fäderneslandet livet. <BR>Två förord har boken, Sartres ganska fyrkantiga, det som ensidigt gör Fanon till upprorsledaren från tredje världen och så Erik Tängerstad som reder ut tiden och Sartres och andras missuppfattningar av Fanon. Detta att han skulle avvisa allt europeiskt, en kolonial tolkning eftersom Fanon var europeiskt (franskt) fostrad akademiker, född på Martinique. <BR><BR>Fanon ställer faktiskt frågan hur man bör ta vara på det moderna arvet. Vad betyder upplysningens höga tankar inför kolonialismen? Europas dualism, alla rättigheter åt sig själv och slaveri åt kolonierna var naturligtvis ohållbart, och ett förräderi mot arvet. Fanon var närmast utopisk när han såg en avkolonialiserad värld, en värld bortom vi och de, en verkligt ny värld utan över- och underordning. Det var Sartre som var grov och fördomsfull, inte Fanon. <BR>Med Fanon kom uttrycket "tredje världen". Men det är en felöversättning, Fanon skriver Tiers-Monde, alltså en tredjedel av världen. Men översättningen blev mer agitatorisk om det fanns en första, en andra och en tredje värld. Även om det inte var tänkt så. <BR>Nu finns en av vår tids grundtexter åter tillgänglig. Allt väsentligt kvarstår ju, vad gäller tredje världens underordning och västs överordning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!