Han fortsätter spela Allan

LIVSLÅNG SPELGLÄDJE. "Jag tror att det kommer ett naturligt stopp. Man behöver inte dra åt handbromsen i onödan", säger Jan Allan. Trots att han uppnådde formell pensionsålder för 15 år sedan ser han ingen anledning att sänka tempot.

LIVSLÅNG SPELGLÄDJE. "Jag tror att det kommer ett naturligt stopp. Man behöver inte dra åt handbromsen i onödan", säger Jan Allan. Trots att han uppnådde formell pensionsålder för 15 år sedan ser han ingen anledning att sänka tempot.

Foto: Eija Dunder

Kultur och Nöje2014-02-20 07:00

Det var faktiskt i Jokkmokk det började för Jan Allan, en av de största i på jazzscenen. Hans far ritade och byggde järnvägar vilket förde familjen till samhället ovan polcirkeln.

– Jag kom dit tre veckor gammal och bodde där tills jag fyllde tre år. Där gjorde jag kanske mitt första plinkande på piano, säger Jan Allan.

Som femåring var det piano som gällde för Jan Allan som sedan gick över till trumpet, som skulle komma att bli hans liv som musiker. Han har spelat med stjärnor som Monica Zetterlund, Alice Babs och Stan Getz.

Personlig röst

Trumpetaren är bosatt på Lidingö i Stockholm och fyller snart 80 år, vilket Norrbotten Big Band uppmärksammar med en hyllningsturné i länet.

Åtta kompositörer har fått uppdraget att specialskriva stycken för trumpetaren. Initiativtagare är orkesterns konstnärlige ledare Joakim Milder, som har ett flertal samarbeten med den prisbelönte trumpetaren i bagaget. För honom är Jan Allan urexemplet på en musiker som envist och nyfiket odlat sin personliga röst i det musikaliska landskapet.

– Tanken var att ge några av de mest spännande och kapabla komponisterna och fria händer att skildra sina relationer till Jan Allan, säger Milder.

En av dessa är trumpetaren Ann-Sofie Söderqvist.

– Jag har lyssnat på honom i hela mitt liv. Det är en mycket specifik, egen röst med stor igenkännlighet. En ton, så vet man. Jag har försökt göra något som jag inbillade mig skulle passa för honom och mig. Vad det är? Ja, det ligger kanske mer på ett intuitivt plan, säger hon.

– Jag tycker att du har lyckats väldigt bra. Det ligger mitt i munnen, kommenterar Jan Allan Söderqvists bidrag till programmet.

Inga silkesvantar

För Joakim Milder handlar turnén som startar i Piteå i dag delvis om att ge jazznestorn en match.

– Man hade kunna sikta på att göra det bekvämt för Jan, men det har ingen gjort. Han får skylla sig själv för han har så många gånger visat att han kan möta utmaningar. Det är få musikanter i den hedervärda åldern som tar till sig ny musik med så ungdomlig förtjusning och kapacitet, säger han.

Gott så, tycker Jan Allan som ogärna låter sig smekas med silkesvantar. Trots att den formella pensionsåldern inföll för 15 år sedan arbetar han för högtryck, ofta och gärna med unga musiker.

– Jag tror att det kommer ett naturligt stopp. Man behöver inte dra åt handbromsen i onödan, säger han.

Kompositörerna som utöver nämnda Ann-Sofie Söderqvist bidragit med stycken är Joakim Milder, Cecilia Persson, Elin Larsson Forkelid, Fredrik Lundin, Peter Danemo, Jan Levander och Håkan Broström.

När Kuriren besöker repetitionerna putsar orkestern på Jan Levanders Tema med komplikationer.

– Det började med ett fyrtonstema som inte ville utveckla sig. Då tänkte jag att det inte gör något om det inte utvecklar sig, utan att Jan Allan får utveckla det med storbandet att stöta sig mot, säger Levander.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!