Han bygger världens största operahus
När tonsättaren Fredrik Högberg för några år sedan hade skrivit färdigt sin och Tove Alsterdals familjeopera Kains kvinna på beställning från Norrlandsoperan, som hade hunnit byta chef och inte längre var intresserade av uppsättningen, blev besvikelsen början till tankarna på nya vägar för operakonsten.
I sitt vackra tingshus där nere i Ådalens Nyland började idéerna snurra kring nya projekt. Inget konstigt med det - när det gäller Fredrik Högberg är idéerna ingen bristvara direkt. Som alltid tycks han ha fullt upp med tonsättarbeställningar och arbetet kring det egna skivbolaget Courthouse Music.
Men nu började funderingarna söka sig ut mot det världsomspännande nätet - den största av alla arenor. Tänk om han skulle kunna sätta upp sin opera där?
Virtuellt operahus
Det ena gav det andra och för en tid sedan kunde han presentera ett helt projekt kring något han kallar iOpera, med engelskt uttal. Ett virtuellt operahus med möjligheter till att se föreställningar, men också att själv vara medskapande. Dessutom mötesplatsen My Opera, ett My Space för operaintresserade som där kan lägga ut sina egna operascener, marknadsföra sig själva, blogga och debattera och så World Opera Schedule - en global tidtabell för operaföreställningar världen över. Sist, men inte minst, ett forskningsprojekt på Musikhögskolan i Piteå där Fredrik Högberg blir doktorand och undersöker hur konstmusik och opera fungerar på internet.
För att genomföra sina idéer har han bland annat tilldelats vad som förmodligen är det största stipendiet en svensk tonsättare någonsin fått. Två miljoner kronor från Sparbanksstiftelsen Norrland motsvarar två hela Polarpriser - Sonny Rollins och Steve Reich sammanlagda prissumma.
Tillsammans med pengar från länsstyrelsen i Västernorrland, Musik i Västernorrland och Norrdans, som är samarbetspartners, Luleå tekniska universitet och det egna skivbolagets insats ger det hela en budget på drygt fem miljoner kronor.
Därmed är Fredrik Högberg tillbaka där han en gång började sin musikaliska karriär - på Musikhögskolan och hos professor Jan Sandström, som återigen blir hans handledare.
- Konstmusiken har alltid tagit sig själv för given, liksom alltid trott att den kommer att stå sig utan ansträngning genom alla tider. Så enkelt är det inte och det börjar bli dags för oss att ta till oss de möjligheter som bjuds, säger Fredrik Högberg.
- Jag tycker inte att vi ska upprepa de misstag som branschen har begått tidigare när man halkade efter skivindustrin efter andra världskriget och inte heller hängde på trenden att lansera sin musik genom video. Nu är man på god väg att missa internet där ju den riktigt stora publiken finns. You tube har till exempel 140 miljoner tittare i veckan, tänk dig om den klassiska musiken bara skulle få några promille av den.
Åskådare blir medskapare
I det virtuella operahuset ska han till att börja med designa sin egen opera Kains kvinna genom att låta de 15 olika scenerna utföras av människor med olika slags kompetenser. Men inte bara det, i förutsättningarna finns också tankar på interaktivitet - där åskådarna bjuds in som medskapare.
- Monteverdi skapade en gång opera genom att förädla oratoriet. Wagner fullbordade allkonstverket, gjorde egen scenografi, uppfann nya slags instrument för nya klanger, började ljussätta. Ingmar Bergman filmade Trollflöjten och skapade på ett sätt därigenom ett ny slags operaform, tillgänglig för många. Det är bara några av stegen i utvecklingen och nu tar vi nästa, så ser jag på det, säger Fredrik Högberg.
I det virtuella operahuset ska inte bara tonsättare kunna skapa sitt eget allkonstverk, utan också internetanvändare generellt. Det hela framstår delvis som ett dataspel, där den intresserade också kan placera in sig själv eller sina favoritsångare i rollerna.
- Internet representerar i sig så oändligt många konstarter - där finns allt, både det bästa och det sämsta. För den intresserade är kombinationsmöjligheterna enorma och jag ser framför mig att det öppnar för ett slags genrelöst skapande där en och samma upphovsman inte bara ägnar sig åt musiken, utan också åt hela uppsättningar.
Som doktorand och forskare ska Fredrik Högberg studera de estetiska förutsättningarna för ett sådant skapande, se hur konstmusiken och operan fungerar på internet, titta på vilka förändringar som måste göras i programvaror, men också på hur eller om operakonsten måste förändras för att passa in på nätet.
Utmaningar viktiga
Forskningsarbetet ska om några år presenteras i en avhandling och Kains kvinna, som i projektbeskrivningen på riktigt reklamspråk beskrivs som "the oldest sin in the newest media" (den äldsta synden i det nyaste mediet), kommer att finnas tillgänglig "på varje skärm" 2009.
Som så många gånger tidigare återkommer Fredrik Högberg, som för närvarande bland annat är så kallad Composer in Residence för Stockholms Blåsarsymfoniker, i vårt samtal till lusten.
- Det är så lätt att bli uttråkad som tonsättare, att upprepa sig själv. Därför är utmaningar viktiga, projekten ska vara roliga att genomföra. För mig handlar det om att öppna för en breddning av mitt eget skapande, men också att ge möjlighet för andra att skapa.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!