I båda sina tidigare novellsamlingar Det andra målet och Den perfekte vännen har författaren och skådespelaren Jonas Karlsson krupit in i sina skönlitterära figurer och avslöjat "helt vanliga" människors rädslor och egenheter. Ibland på gränsen till det absurda, men alltid fullt trovärdigt "normalt". När han nu kommer med sin tredje samling noveller, Spelreglerna, har han skruvat till det ytterligare några snäpp och blottlägger på så sätt hur dåligt människorna mår i dagens hektiska och prestationsinriktade samhälle.
En av novellerna, Fakturan, är snarast en kortroman. Genom att använda sig av närmast surrealistiska medel får Karlsson fram effekter på hur mycket som är närmast absurt i den tillvaro vi lever i. Huvudpersonen får en faktura på fem miljoner sjuhundratusen kronor från en okänd myndighet, W.R.D. Han tänker att det måste var en så kallad blufffaktura och struntar i den. En månad senare kommer en påminnelse. Med förseningsavgift. Nu är beloppet höjt till 5.700.150 kronor. Han blir rädd och bestämmer sig för att ringa upp den mystiska myndigheten W.R.D. Telefonkön är på 14 timmar och 25 minuter! Alla människor har nämligen fått fakturor och försöker få dem annullerade. I hissen och i kioskkön hör huvudpersonen hur människor beklagar sig, hur de funderar om de kan få låna från banken, men ingen verkar ha fått en så stor räkning som han själv. Fast det är klart, tänker han, även 200.000 kronor vore ju omöjligt att betala. Så småningom visar det sig att han är skyldig "World Resources Distribution" så mycket pengar för att han levt, för att han haft upplevelser, för att han känt saker. Det internationella samfundet har genom ett system av kontrollanter och enkäter kartlagt människornas upplevelser och skattat dem ekonomiskt. Det är dags att betala för livet! Ingenting är gratis! Upplösningen på den intrikata historien ska inte avslöjas, men den är lika träffsäker som ironin i handlingen.
Kanske för att han är skådespelare, Jonas Karlsson är en mästare på att gestalta skönlitteratur. I inledningsnovellen, Utgången, blir en skådespelare trakasserad av sin publik. Det känns som varje skådespelares skräckscenario, men även undertecknad som aldrig stått utklädd på scen drabbas av mobbingen. En liten rolig detalj Karlsson har lagt in är att en och samma mening utgör själva kärnan eller problemställningen i flera av novellerna. Det gör att samlingen som helhet känns väldigt genomarbetad men ändå inte det minsta konstruerad. Det är helt enkelt väldigt bra.