Han är inte rädd för att underhålla

Kultur och Nöje2003-09-27 06:30
Med Smala Sussie har Ulf Malmros riktat bort kameran från silvermän och bästa somrar och i stället filmat sin egen värmländska uppväxt.<br>Och i framtiden vill Malmros göra film med Josef Fares.<br>Den 3 oktober går Smala Sussie upp i 63 svenska städer, 20 fler än en amerikansk storfilm som American pie ? the wedding, 25 fler än hans succéfilm Den bästa sommaren.<br>Många kommer att kvävas av skratt i Mariestad, Mora, Motala, repliker av typen ?Travolta blir tyvärr skjôten? och ?Väs att du är sexton!? kommer att citeras vällustigt på skolgårdar i Katrineholm, Kramfors och Kristinehamn. <br>Men det finns också en risk att Smala Sussie i Simrishamn, Sollefteå och Säffle kommer att möta ungefär samma reaktioner som euron; samma ilska, samma protester, samma kränkta känsla av ?vem fan tror de att vi är egentligen?? För har Ulf Malmros ett budskap med Smala Sussie så är det i alla fall inget som går att använda i kampanjen Hela Sverige ska leva. <br>Dalsland blev Värmland<br>Filmen är inspelad i dalsländska Bengtsfors men utspelas i ?Bruket?, en liten stad i Värmland med en hel del beröringspunkter med Malmros egen uppväxtort Molkom. Och det är en bygd befolkad av knarkare, korrumperade poliser, Bengt ?Hajk? Alsterlind och folk som gillar att kliva omkring i nätbrynja. <br>För Smala Sussie själv (Tuva Novotny) är det en livsavgörande upplevelse att ha sex på en motorhuv med Banarne, över hela trakten svävar en aura av efterblivenhet och en annan av huvudfigurerna, Pölsa, sammanfattar sina framtidsdrömmar med ?Skaffa ett bidrag kanske??<br>Ulf Malmros själv identifierar sig med huvudrollsfiguren, Erik. Killen som kom iväg.<br> ? Ja, det gör jag väldigt mycket. Den där känslan att bara dra iväg känner alla igen som stuckit från landet. Det är ett stort steg, man lämnar det enda man vet. Och sedan kan man aldrig komma tillbaka. Man blir utböling. Eller jag vet inte, det kanske bara är jag som känner så, att man är ständigt påpassad när man kommer tillbaka.<br>Ändå säger Malmros att han ser Smala Sussie inte som en drift med utan en hyllning till den svenska landsbygden.<br> ? Jag tror att de kommer att bli jättestolta i Molkom och jag har i alla fall hittills inte fått några arga värmlänningar på halsen. Filmen är en genomhyllning till det udda. Folk på landsorten... Det finns många som faktiskt är udda, och det är något som jag tycker är... bra.<br>Nu låter du ironisk.<br> ? Verkligen inte. Jag gillar kufar. Jag fick nyligen ett samtal från Gert Fylking som var i Lycksele. Han har sett filmen och sade ?Uffe ? det är värre?.<br>Vill filma med Fares<br>Men det finns mycket av dig själv i Smala Sussie?<br> ? Det finns jättejättemycket av mig själv. Jag har länge samlat på mig lappar med mina Värmlandsanekdoter. Pölsa finns. Tore Tumör finns. Bioscenen (där den sista filmrullen på bion saknas och maskinisten berättar hur filmen slutar) hände på riktigt, fast det var E.T. och inte Pulp fiction. Han kom in där och sade ?Jag har sett filmen i Karlstad, och det ordnar sig, rymdgôbbera kommer och plockar upp E.T. i sitt rymdskepp?.<br> ? Sedan finns det många detaljer som också har verklighetsbakgrund. Pölsa som röker braj, Sussie säger att han blir dum i huvudet och han svarar ?du, jag har rökt i tio år och har fan inte märkt någon skillnad?. Bengt Alsterlind är med, David Shutrick (Molkoms andre store son) har gjort musiken... Ingen kan komma och säga ?sådär är det inte i Värmland? ? det är bara värmlänningar som gjort filmen. <br>Om man inte är Banarne, och om man väljer att inte se Smala Sussie som ett seriöst inlägg i glesbygdsdebatten, är det svårt att missa parallellerna mellan Ulf Malmros och Josef Fares. De är två svenska filmare vars budskap är att de inte har ett budskap, överens om att det inte är ett kulturellt brott att vilja underhålla.<br> ? Vi har faktiskt snackat om att arbeta tillsammans, att Fares och jag och Vasa (Malmros ständige manusföljeslagare) skulle sätta oss ner och göra något. Vi är nog lika i det att vi gör filmer som vi själva vill se, i det tempo vi vill se. Jag jobbar inte politiskt och tar inget samhällsansvar. Det skiljer mig från den gängse svenska regissören.<br>Modigaste på repertoaren<br> ? Med lite distans till Smala Sussie kan jag säga att det är den modigaste på den svenska repertoaren, den som sticker ut. Den är det som de andra filmerna inte är. Jag tycker skandinavisk film är jävligt trist. Med vissa lysande undantag.<br>Och Banarne? Efter sexscenen hotade hans alter ego Klasse Möllberg och partnern Lasse Åberg med stämning. Ulf Malmros är lugn.<br> ? Det ligger på advokatnivå. De ska få en privat visning av filmen, men inga advokater, bara Trazan och Banarne. Jag är helt säker på att de kommer att gilla vad de ser.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!