Det låter som en vanlig somrig poplåt. Men Raymond & Marias Ingen vill veta var du köpt din tröja är en protestsång, skriven av en av männen bakom Cleo och Ica-reklamen. Raymond & Maria var för några decennier sedan namnet på en sexklubb i Stockholm där par bytte partners med varandra. Nu har en mycket målmedveten, men också hemlighetsfull, kvintett från Stockholm lånat namnet till ett popband. De är så hemliga att de inte vill avslöja sina efternamn. Men nu kan det avslöjas att textförfattare och något av en chefsideolog i Raymond & Maria är Johan Kindblom, hyllad manusförfattare till TV-serien Cleo och prisbelönad skapare av den så populära Ica-reklamen. Som nu inleder en rockkarriär också.<BR> ? Det är konstigt att det kan vara så, men egentligen håller jag på med samma sak. Man förädlar ett litet ögonblick, säger Johan Kindblom, en i manuskollektivet Tre vänner tillsammans med Michael Hjorth och Tomas Tivemark.<BR>Han startade Raymond & Maria för några år sedan tillsammans med kompisarna Staffan och Per samt systrarna Maria och Camilla. Musikaliskt blandar de Simon & Garfunkel, Ted Gärdestad, Smiths och Abba. <BR>Redan med första singeln Ingen vill veta var du köpt din tröja, har de fått en flygande start med en förstaplats på Trackslistan och som nykomling på Svensktoppen.<BR>Den må låta lättsam och glad, men bakom ?tröjlåten? döljer sig ett politiskt budskap från ett mycket politiskt band med förhoppningar om en ?ny vänster?.<BR> ? Ja, det är en protestsång. Det är en protest mot att det enda sättet att uttrycka sig själv är genom vad man väljer att konsumera, säger Johan Kindblom. När alla möjligheter till personlighet reduceras handlar det bara om vad man har för tröja.<BR>Raymond & Marias politiska ideologi handlar om att säga nej till ett samhälle som de tycker är ?fel och konstigt?. De vill inte att man ska behöva anpassa sig till den normen utan helt enkelt få säga ?nej?.<BR> ? Det är rätt att tycka att allt är fel, men vad man ska göra i stället har vi ingen bestämd uppfattning om, säger Johan Kindblom.<BR>I augusti kommer debutalbumet, men redan nu strömmar konsertförfrågningarna in till bandet som lite grann tagits på sängen av responsen. Expressens krönikör Linda Skugge fick till exempel ett raseriutbrott häromveckan och kallade Raymond & Maria för ?själva urtypen av proggig dålig söderstinkande pop?.<BR> ? Jag har bara läst den snabbt och hon kanske var elak. Men hon tycker någonting och det är bra att folk tycker någonting annars är det inte värt någonting, säger Maria.<BR>Johan Kindblom har velat tona ner sin bakgrund som framgångsrik TV- och reklamskapare av rädsla för att det ska stjäla intresset från Raymond & Maria. Men rent jobbmässigt tycker han inte att det är så stor skillnad.<BR> ? Nej, det är samma sak. När jag skriver Cleo och Icareklamen är det också en förlängning av mig själv. Allt är min värld, så att säga.<BR>Men tror ni att folk förstår att det är politik, många kanske bara gillar en somrig låt?<BR> ? Det är alla konstverks stora styrka, man kan säga att man inte fattar, men alla ord går ju in, säger Johan Kindblom. <BR><BR>