Gör dig själv till stjärna

Nu kan vem som helst bli kändis. Youtube.com har sedan starten i januari 2006 tagit sig från halvgalen idé till den senaste bomben på internet och sajten får numera människor från Pakistan till Pajala att dela sina familje- och hemvideor med resten av världen.

Kultur och Nöje2006-09-04 06:00
Idén är också lika enkel som genial. Youtube - broadcast yourself. Eller på ren svenska, vem som helst kan lägga ut valfria videoklipp helt gratis och en hel internetvärld har redan börjat tappa fattningen. <SPAN class=mr>100 miljoner klipp om dagen </SPAN>Enligt ansedda Washington Post har Youtube.com runt sex miljoner besökare - varje dag. Enligt Youtube själva ses det över 100 miljoner videoklipp om dagen på sajten. Varför, undrar du då - skulle någon vilja lägga upp ett videoklipp på i stort sett vad som helst? För att man kan, givetvis. Och är det egentligen inte precis sånt här som den nya tech-revolution egentligen handlar om? Individens frihet att bestämma själv vad som är intressant för allmänheten, och allt sånt. <SPAN class=mr>Krig och hemmavideo </SPAN>Hemligheten som fått Youtube att växa explosionsartat ligger också i samma påse. På sajten kan du i dag se allt från hemvideoklipp från krigets mellanöstern, blandat med "American funniest homevideo"-klipp på mimande bejbisar, krogslagsmål från Rumänien och egentligen allt du kan tänka dig och lite till. - Vi fyller en viktig uppgift, säger Youtubes marknadsansvariga till Washington Post. Folk kan få veta vad som egentligen händer i deras del av världen, innefattat den region i mellanöstern som just nu är drabbat av krig. Ni förstår själva. Inte många kan motstå frestelsen att flyta bakom nyhetsprogrammens inköpta klippbilder från Reuters, eller någon annan stor nyhetsbyrå med nära på ensamrätt på konfliktbevakning. Här ges chansen att "vara med", till exempel då på mellanösternkrig eller (om du hellre vill) en tvåårings födelsedagskalas i Arizona. <SPAN class=mr>Porren tas bort </SPAN>Youtube har ingen egen kontroll på de videos och material som läggs upp utan litar helt på ett system där konsumenterna får anmäla videoklipp som anses stötande. Enligt Youtube tas pornografiskt material bort snabbt, allt annat material som ansetts stötande granskas efterhand, och tas bort om det anses nödvändigt. Youtube hittade sin första stora popularitetsboom i samband med att ett klipp från det amerikanska underhållningsprogrammet Saturday night live delades ut. <SPAN class=mr>Efterföljare </SPAN>Klippet innehöll två komiker som rappade om The chronicles of Narnia och muffins. På bara några dagar blev videoklippet det mest populära på sidan och tusentals personer delade det mellan varandra, både via bloggar, internetdagböcker och communitys. TV-jätten NBC som äger Saturday Night Live krävde först att Youtube skulle ta bort klippet men efter att ha sett hur populärt det blev ändrade man sig och lade i stället ut detsamma på sin egen hemsida. Youtube skapades från början av ett gäng utbrytare från Paypal inc, ett företag som erbjuder så kallade säkra internetbetalningar åt sajter som bland annat Ebay. Och framgången har nu fått ett flertal storbolag att intressera sig för Youtube. Såklart vill de ha en bit av kakan och en del av framgångsglansen i form av det enorma allmänintresse sajten ger. Youtubes popularitet som spridit sig via mun-till-mun metoden står sig ännu stark och bland de företag som redan är med på ett hörn finns redan nämnda kabel-TV jätten NBC. Men konkurrensen hopar sig samtidigt. Giganter som Google inc, Yahoo inc, AOL LLC och Microsoft Corp?s MSN har alla också startat egna internetsajter där användare kan lägga upp sina privata videos. Vi lär alltså inte se mindre av uppmärksamhetstörstande, aspirerande hemmafilmare alltså. Like it or not.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!