Glödande järn tar form

Kultur och Nöje2005-09-02 06:30
Jämfört med sina likar ute på järnverket är hon liten, Torsdotter. För det är så hon heter, den lilla masugnen som just nu används till att skapa skulpturer i järn ute på Konstnärernas kollektivverkstad (KKV) på Kronan i Luleå.<br>Det är inget stillsamt kontemplerande över skapelseprocessen som förvandlar järnmalm till konst. Hjälmförsedda konstnärer förklädda till rymdvarelser i silvriga dräkter matar den glödande Torsdotter med järn och fyller den smälta massan i gjutna former.<br>Det gäller att inte darra på manschetten. Flytande järn når temperaturer på över 1.000 grader Celsius och är inte att leka med. Gjutmästaren, konstnären Eden Jolly från Aberdeen i Skottland, övervakar processen noggrant. Delar ut order, noterar utvecklingen på ett papper. Använder många sinnen ? lyssnar, luktar och iakttar.<br>Farlig kombination<br>Det är tredje gången han befinner sig i Luleå. Första gången kom han som en av deltagarna till Vinterbiennalen 2003. Då byggde han masugnen med avsikten att använda den för att gjuta järn i is, väl medveten om att kombinationen flytande järn och vatten kan vara farligt. Det hela stoppades av en orolig omgivning.<br>Men masugnen Torsdotter fanns ju där för att användas och i två år har Eden Jolly nu engagerats som lärare ute på KKV för att undervisa konstnärer, inte bara från Norrbotten, i konsten att skapa skulpturer i järn, en process som inte bara inrymmer skötseln av en masugn utan också formgjutning.<br>Till vardags arbetar Eden Jolly på Scottish Sculpture Workshop i Aberdeenshire, även det en slags kollektivverkstad, som samlar konstnärer från hela världen kring pionjärarbetet för bland annat järnskulptering.<br>Levande material<br>&nbsp;? Länge var vår verkstad den enda konstnärer kunde åka till när de ville gjuta i järn och stället byggdes upp av konstprofessorn George Beasly som hämtat sina kunskaper framför allt från USA, där tekniken är vanligare, säger Eden Jolly, som nu hoppas kunna locka några svenska konstnärer till de världsomspännande järnkonferenser som arrangeras i Skottland.<br>Valet av järn som material i sin konst förklarar Eden Jolly med att det är ett så levande material.<br>&nbsp;? Människan är sammanlänkad med järnet. Det finns i jordens innandöme, det reflekterar hela skapelseprocessen, liksom ljuset och skiftar lätt i färg.<br>Eeva-Leena Väätäjä från Båtskärs-näs är en av kursdeltagarna. Hon har skapat några ?långhalsiga typer? som känns igen från hennes måleri i formar bestående av bland annat sand och härdare. Förberedelsearbetet kräver tålamod och konstnärer som tränats i konsten att liksom tänka bakvänt, eller åtminstone i en annan ordning.<br>Arne Bäckström har låtit gjuta av sina händer i en form som han nu fyller med glödande järn. Han testar tekniken inför en beställning av en fontän.<br>&nbsp;? Det gäller att vara väldigt precis när man handskas med en masugn, säger Eden Jolly, som för första gången under sitt arbete som gjutmästare bränner hål i sina byxor.<br>&nbsp;? Varje ugn har liksom sin egen personlighet och just nu håller vi på att lära känna henne, Torsdotter. Jag tror nog att vi ska komma överens med tiden.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!