Inte för att just Norrbotten Big Band är i särklass - kvinnliga storbandsmusiker växer inte direkt på träd. Men nu kommer de, säger orkesterchefen Mirka Siwek, som under den kommande säsongen satt samman åtta konsertprogram där kvinnor står för sex av dem.
Två av dem är också något så ovanligt för kvinnliga musiker i jazzgenren som slagverkare; Marilyn Mazur - som bland annat spelat med självaste Miles Davis - och den nu aktuella Anne Paceo.
Uppvuxen omgiven av trummusik på afrikanska elfenbenskusten var det just trummor den nioåriga Anne Paceo ville spela när familjen återvände till Frankrike. På musikskolan tyckte man nog att hon skulle ägna sig åt orkesterslagverk, men själv ville hon spela trumset.
- Jag hatade jazz, tänkte att det var musik för gamla människor, och spelade själv rock. Gillade grupper som Rage Against the Machine och såna, berättar Anne Paceo.
Gillar vackra melodier
Men redan som fjortonåring kom hon på andra tankar. Allt började med en workshop med ärrade jazzmusiker där hon fick uppleva en släng av kraften i improviserad musik och jazzens frihet.
- Den känslan var viktig och har aldrig lämnat mig, säger Anne Paceo i en paus under repetitionerna inför några konserter tillsammans med Norrbotten Big Band där hon skrivit all musik själv.
Hon gillar vackra melodier och vill gärna kunna sjunga den musik hon skriver. Vid 27 års ålder konstaterar hon också att hon är tillbaka lite i folkmusiken och rocken. Som många unga musiker är hon inte heller så intresserad av genrebeteckningar - talar hellre om flytande gränser och musikens möjligheter än om begränsningar.
Förtjust i spelet
Sedan fem år tillbaka lever hon på sin musik och har bland annat hunnit vinna det prestigefyllda Django dÓr- priset. Spelar ofta i Frankrike, men turnerar också i Europa, Asien och USA med sina band Anne Paceo Triphase och Anne Paceo Quintet. För ett år sedan möttes hon och Norrbotten Big Bands trumpetare Danne Johansson under ett gemensamt projekt i Nordnorge.
- Jag blev förtjust i hennes sätt att spela och i hennes kompositioner och tänkte direkt på ett samarbete, berättar Dan Johansson.
Frågan var dock om hon hade spelat med storband tidigare, något som Sveriges Radios särskilde jazzkännare Lars-Göran Ullander visste svar på. Han hade redan lyssnat till Anne Paceo i The European jazz orchestra som samlar de mest lovande unga musikerna i Europa, så inbjudan kunde skickas.
Nils Landgren dyker upp
På den lilla turnén som inleds i Torneå spelas enbart Anne Paceos musik, arrangerad för storband av bland annat Håkan Broström och trombonisten Peter Dahlgren. Vid konserten i Luleå medverkar också Nils Landgren och Redhorn Talent, det vill säga Viktoria Tolstoy, Johan Norberg, Ida Sand, Rasmus Kihlberg och Jessica Pilnäs.
Ytterligare två kvinnliga instrumentalister ingår i Norrbotten Big Band denna gång - trumpetaren Airelle Besson och pianisten Olga Konkova.
- Som barn kände jag bara rytmen i min kropp, i mitt hjärta. Jag hade ingen aning om att trummor ansågs vara ett särskilt manligt instrument, jag började bara spela. Och mina trummor ser jag som ett väldigt melodiskt instrument, säger Anne Paceo.