Gerner bjuder på en stark debut

Agnes Gerners debutdiktsamling Skall, är en smakfullt formgiven liten bok på drygt 60 sidor.

Lyrisk debut. Agnes Gerner bjuder på en stark lyrisk debut, enligt Kurirens recensent Sven Nyberg.

Lyrisk debut. Agnes Gerner bjuder på en stark lyrisk debut, enligt Kurirens recensent Sven Nyberg.

Foto:

Kultur och Nöje2014-08-07 06:00

Pärmarna pryds av en varg, en illustration hämtad från 1600-talsverket Historiae Animalium, och samlingens tre diktsviter inleds med citat från gamla djurböcker. Människan är ju ett däggdjur och jag tror att Gerner i sina dikter vill undersöka eller överskrida den otydliga gränsen mellan djuriskt och mänskligt.

Redan första dikten skildrar ett barn som föds och som instinktivt likt ett litet djur känner sig hemmastadd i världen:

Flöt, flöt

ett djur som kastats i och upptäckt

att kroppen bar ”.

Den första diktsviten speglar en stor sorg. Någon närstående har dött, kanske modern, och även förlusten bestifieras och uppträder som ett hänsynslöst rovdjur:

Det som pågick

var förlusten den svängde

svansen mot stolar bord porslin

Den åt upp

allt som kom i dess väg med

stigande hunger ”.

Gerner finner en rad uttryck för denna förlust och lyckas gestalta ett sorgens tillstånd med drastiska bilder.

Hjärtat borrar sig in i benen

söker flykt i köttet

dränker sig i blodet ”.

Med brutal saklighet skildrar hon kremeringen.

Vi brände upp dig,

man gör så med kropparna

Man bränner upp dem

Själva människan,

man sätter eld på henne ”.

Den andra avdelningen innehåller däremot dikter som skruvar upp livskänslan. Tempot är högt, euforin får hisnande uttryck, diktjaget kan storma fram som en galopperande häst,

”låter hovarna skallra

Kilometer äts upp, träd och

människor flyger… Jag ska inte hinnas upp,

jag ska hinna fram ”.

I några kärleksdikter är ”vi” subjekt, och även nu finner författaren fräscha bilder :

" Jag dricker dig som

vatten från en kokosnöt

… Vi glider fram bland varelser

stöpta i ljus, ler brett

in i varandras munnar ”.

Behovet av frihet ställs mot vardagens begränsningar, diktjaget kan knappt stå rak, hennes ”resliga fägring” behöver större utrymme, och jag får för mig att hon likt Edith Södergran (som kan vara en förebild) skulle vilja vandra till fots genom solsystemen.

I en tredje dunklare diktsvit uttrycks också längtan efter en förändring, känslan av instängdhet liknas vid en fågelunges försök att hacka sig ut ur ägget. Evolutionen till homo sapiens tycks ha lämnat kvar atavismer som skapar känsla av missanpassning och främlingskap:

”evolutionen har förvandlat

min näbb till käkben, mitt pickande

misslyckas ständigt ”.

Civilisationen har kämpat förgäves, står det i en annan dikt, ”jag förblir ett myller av organ och nerver”.

Gerner har gjort en stark debut. Hennes inte alltför lättillgängliga texter håller för många genomläsningar, och jag tror att en tålmodig läsare kommer att se hur hennes texter öppnar sig mot ett personligt och spännande lyriskt landskap.

Litteratur

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!