Gerilla-artister i dubbla roller
Många trodde nog att hon var galen när hon kläckte idén om en operaföreställning mitt i skogen. Men Carina Henriksson gav sig inte och i år firade Opera Vildmark smygjubileum på Utmaningen i Lainio.
KÄRLEK À LA MOZART. Carina Henriksson och Anders Kjellstrand i Opera Vildmarks uppsättning av Figaros bröllop - en historia om hjärta, smärta, kärlek och svartsjuka. Foto: Åsa Poromaa
Foto: Åsa Poromaa
- Det vi kommer att få se här i kväll har aldrig tidigare gjorts på en operascen, sade regissören Catarina Gnosspelius när hon välkomnade publiken. I Opera Vildmarks version av Mozarts Figaros bröllop finns nämligen fyra personer - och två dockor på scen. Nike Olofsson är berättaren. Carina Henriksson och Anders Kjellstrand gör Susanna och Figaro - och rösterna till Greven och Grevinnan, två dockor gjorda och manövrerade av Oskar Hejll. Förförd av en docka
- Att bli förförd av en docka var helt nytt för mig, sade Carina Henriksson som precis som Anders Kjellstrand utnyttjade både sångteknik och kroppsspråk för att betona vilken roll de sjöng. Oskar Hejll bor i Stockholm och är en av landets främsta dock- och maskmakare. Han har tillbringat flera månader i Vittangi och har haft fullt upp bland annat med Opera Vildmark, Tornedalsteaterns pjäs Vishetens vindar och Krigsoperan. Glatt berättade han om ett möte med två herrar utanför restaurang Glada Oxen i Vittangi. Ingen operavana
- De sa att de hade hört att jag skulle vara med i Lainio. Och när jag sade ja, så sade de: - Det är bra. Det är för lite dockteater i Laino. Figaros bröllop är inte densamma på Göteborgsoperan som i Lainio. Och så ska det vara, tycker Oskar Hejll. - Publiken här är inte operavan och det betyder att vi måste ställa oss frågan: Vad är det vi berättar? I Göteborg kan publiken storyn så därför kan man göra vilken version man vill och
ibland kan det bli så nyskapande att själva historien försvinner. Här tvingas vi jobba med essensen och det är bra, sade han. Uppskattad svenska
Lennart Eriksson från Lainio hade inte sett en enda operaföreställning om det inte varit för Carina Henriksson och Opera Vildmark. Han har följt Opera Vildmark sedan första början och uppskattade att man sjöng på svenska i år. - Då förstår man ju vad de sjunger. Det blir ju lite svårare när de sjunger på italienska, sade han som tyckte att det fungerade bra att Greven och Grevinnan spelades av dockor. Men helst vill han se många människor på scen. Som i favoritföreställningen Pajazzo av Leoncavallo. Men tioårige Torsten "Totte" Cederholm från Lainio älskade dockorna. - Det här var nog den bästa kvällen av alla, sade han som har sett fem olika operaföreställningar i Lainio. Tio år sedan
- Det var så häftigt att det var en människa på scen som styrde dockorna, men man brydde sig inte om honom. Man såg honom inte. I år är det tio år sedan det första gången sjöngs opera på Utmaningen i Lainio. Då hölls en konsert, vilket förklarar årets smygpremiär. Nästa år är det tio år sedan den första operaföreställningen sattes upp. Och Carina Henriksson laddar redan inför det riktiga jubileet. Även då medverkar säkert Anders Kjellstrand och Catarina Gnosspelius. För dem har det blivit tradition att fira påsk med opera i Lainio. - Vi är gerilla-artister. Vi strävar inte efter att nå eliten. Vi kommer hit för att göra opera för folk som inte går på opera, sade hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!