Skådespelerskan Petra Brylander är den första kvinnliga teaterchefen någonsin på Malmö stadsteater. Vid det här laget har hon hunnit skaffa sig lång teatererfarenhet, allt sedan de första åren innan scenskolan på Teater Scratch i Luleå bland annat. En period på Norrbottensteatern har det också blivit, men mest har hon jobbat på de sydsvenska scenerna.
Kanske är hon nu också chef över kollegan Mattias Linderoth och som tanke ger det inledningsvis en extra dimension på Strindbergs drama om klass och kön där herrskapsfröken Julie får ihop det med pappa grevens betjänt Jean en midsommarnatt 1888.
Utan regissör och med kokerskan Kristin endast närvarande i form av en av oss i publiken ute i salongen träffas två skådespelare för repetitioner i ett teaterkök. De båda tycks ha kommit ganska långt i tragglandet med en av Strindbergs klassiker, så långt att de kan vrida och vända på replikerna, ta dem igen och igen, gå tillbaka, förändra, till och med byta roller med varandra. Improvisera hejvilt utan att någonsin tappa bort sig i texten.
För det är kring texten, tolkningen av den, som föreställningen Repeteras: Fröken Julie kretsar. En fröken Julie som rent fysiskt är jämnstark med Jean förändrar en hel del i berättelsen, vill jag lova. Eller en fröken Julie som inte är något viljelöst våp utan en människa med både svagheter och styrkor tillsammans med en Jean som är både fåfäng och inte så lite kärlekskrank, men samtidigt mycket sympatisk och rolig. Petra Brylander och Mattias Linderoth testar många möjligheter, spelar samtida musik, skojar med publiken, söker sig fram.
På köpet skapar de en mycket avslappnad stämning och bjuder in till skratt som i sig bäddar för en nyfikenhet på textens olika möjligheter. Det är snyggt och generöst, roligt och samtidigt väldigt allvarligt.
Själva är de också allt det där jag nyss räknade upp. Petra Brylander och Mattias Linderoth vill oss något, det är så det känns. Sånt blir man glad på riktigt av.