Gemensam satsning ger låntagarna service

När biblioteken i Norrbotten går samman för att ge sina låntagare tillgång till utökade tjänster på nätet sker det genom en annonskampanj som tar sin utgångspunkt i finanskrisen. "Låna dig ur krisen!" eller "Låna och förbli skuldfri" lyder några av utropen.

ANNONSKAMPANJ. Lena Krååk, områdesansvarig på biblioteket i Råneå, visar upp den annonskampanj som ledsagar bibliotekens nya webbtjänst.

ANNONSKAMPANJ. Lena Krååk, områdesansvarig på biblioteket i Råneå, visar upp den annonskampanj som ledsagar bibliotekens nya webbtjänst.

Foto: Molly Linna-Lundström

Kultur och Nöje2009-02-18 06:00
Som enda regionen i landet har Norrbottens alla bibliotek tillsammans gjort en gemensam upphandling kring en rad stora databaser, som inte kan nås via andra sökvägar. Den nya tjänsten heter bibblo.se och är tillgänglig för alla som har lånekort, oavsett var i Norrbotten man bor. - Runt omkring i landet har många kollegor frågat oss hur vi har kunnat lyckas med att samla alla 14 kommuner kring ett gemensamt avtal. Den här tjänsten erbjuds på vissa enskilda bibliotek i landet, men bara här har vi fått den länsomfattande uppslutningen, säger Luleås bibliotekschef Britt-Inger Rönnqvist, om bibblo.se som sammanlagt kostar biblioteken 400.000 kronor per år. Gemensam portal
För pengarna har man skapat en gemensam portal där låntagare kan söka och låna böcker, läsa artiklar och tidskrifter, nå digitala arkiv och söka i uppslagsverk. Men där finns också boktips och tillgång till e-böcker och ljudböcker. Den stora fondboken, mycket efterfrågad på biblioteken, finns numera digitalt, liksom också en databas som samlar Sveriges Rikes lag, med förarbeten och annat. Dessutom erbjuder bibblo.se tillgång till tre stora engelskspråkiga databaser som innehåller biografier, författarlexikon och vetenskapliga uppslagsverk. - Tanken är ju att du ska kunna sitta hemma och nå den information du behöver på ett enkelt sätt, säger Lena Krååk, områdesansvarig för biblioteken i Råneå. Den stora släktforskningsdatabasen Genline finns numera tillgänglig för alla som fysiskt besöker ett bibliotek. Men inte för den som sitter därhemma. Börja räkna besökare
- Företaget har helt enkelt inte släppt den, säger länsbibliotekets Kristina Sandström. Att biblioteken skulle förlora fysiska besökare tror inte bibliotekspersonalen. Tvärtom. Berättar
- För ett par år sedan genomförde vi en undersökning bland dem som inte har lånekort. Då fick vi bland annat höra att vi var dåliga på att berätta vad vi kan erbjuda och jag ser den här tjänsten som ett led i det arbetet, säger Britt-Inger Rönnqvist. Däremot har biblioteken ännu inte lärt sig att räkna unika webb-besökare, något som den kommersiella världen gjort i många år. - Vi vet att bibliotekens hemsidor toppar besöken på kommunernas sajter, så nu ska vi börja räkna vi också, säger Britt-Inger Rönnqvist.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!