Gastkramad och glad
Med utgångspunkt från gamla foton ur tidningar och fotoalbum skapar hon bilder som på något sätt upplevs som förbiilande. Hon laserar på hårt grundade pannåer vilket gör att hon kan förflytta, sudda och fördriva tunna skikt av färg. Mot dessa skira tunna framtoningar kontrasterar hon med tjockt planstrukna skikt av oljefärg med djup lyster i bakgrunder och på detaljer. Hennes register i färgpåföring går från air till pansar.
De centrala motiven i utställningen är bilder på barn, på något sätt icke sedda barn utan identiteter, bara upplevda som något annat i ögonvrån. Det finns en stum utsatthet i dessa bilder som är nästan plågsam. I många bilder anas i botten en lågväxt förslyad draåthelvetegleshet med en skoningslös tomhet där bakom som kunde vara Norrbotten men lika gärna Danderyd.
Det kan vara lika långt mellan själarna som mellan gårdarna. Där finns ingen nåd, inga löften och fanns det några skulle de aldrig infrias. I den här världen är det andra saker som prioriteras. En flicka sitter och våndas över "De förlorade orden" månne ett språk som aldrig blev hennes och därför kommer hon aldrig att duga. En annan speglar sin längtan i en vattenyta där några borttonade ansikten reflekteras. Det finns en tyst inåtriktad sorg i de stumma figurernas hållning.
Jag känner mig gastkramad, samtidigt som jag känner mig glad över att få se detta fantastiskt starka måleri.
Simonsons bilder motbevisar alla konstens dödgrävare som gärna skulle vilja hålla själamässa över måleriet. Liket lever och det kan fortfarande tala till oss!
Konsthallen har i sin premiärutställning lagt ribban högt. Låt oss hoppas att den i fortsättningen får ligga på en lika hög nivå.
Susanne Simonson
Konsthallen
Kulturens hus, Luleå
Konsthallen
Kulturens hus, Luleå
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!