Frida och David har en turné ihop

Frida Hyvönen från Robertsfors utanför Umeå har varit ett av detta årets mest omtalade debutanter. Från Hultsfredsspelningar till TV4-soffor och bländande recensioner har det mesta gått Fridas väg. Om det nu hade varit så att hon brytt sig om recensioner, beröm och ryggdunkningar vill säga.

Kultur och Nöje2005-11-23 06:30
? Det är inte så att recensioner eller beröm är skrämmande på något sätt, men det är som det är när folk börjar hylla det man gör. När man blir iakttagen är det alltid folk som ska tycka om allt man gör. Som att man själv hade utgett sig för att vara något. Det kan vara skönare att slå ur underläge, säger Frida Hyvönen.<br>Men efter framgångarna med plattan Until death comes så lär det dröja innan det blir underläge igen. Tillsammans med en annan kritikerfavorit David Sandström (från gamla Umeåbandet Refused) har hon turnerat runt Sverige sedan tidigt i höstas.<br>Men det här med att prata med media är mest ett nödvändigt ont för Frida Hyvönen. När samtalet glider in på medias och fansens frossande i recensioner och liknande tycker inte Frida att det har så mycket att göra med hennes vilja att uttrycka sig genom musik.<br>Ett nödvändigt ont<br> ? Även jag kan bli lite påverkad av recensioner, om nån skriver dåligt till exempel. Men musik handlar inte så mycket om media för mig. Det är bara med journalister jag pratar om hur jag ser på en dålig recension till exempel. Det är så mycket fokus på galor, tävlingar i musik och recensioner överallt, att det känns som att de bara är till för de som inte själva håller på med musik. Vi som gör musik tycker oftast det är konstigt.<br>Så det här med intervjuer är mest för att du måste?<br> ? Jag är inte så förtjust i att prata och uttrycker mig hellre via musiken. Klart man kan önska ibland att man hade energi att uttala sig i media på ett bra sätt, när man nu får chansen och alla vill prata med en. Men för mig är det lite för stora krav att ställa på mig själv, att vara talför och ha en massa praktiska lösningar på världsproblemen.<br>Det tog en stund innan Frida hade finslipat sitt säregna, minimalistiska popsound med de kluriga texterna. På gymnasiet skolades hon i klassisk sång, men trivdes aldrig riktigt med det. Efter att ha provat sig fram på egen hand i åtta år har hon nu hittat en form som passar henne betydligt bättre.<br>Testar sig fram<br> ? Jag har blivit bra på att skala bort, och testa mig fram. Jag behåller bara det jag tycker låter riktigt bra. Genom åren har jag spelat med många andra, lånat lite och gjort något eget av allting. Och med tiden blir jag också bättre på det.<br>Hur mycket lånar du från andra i ditt låtskrivande?<br> ? Inte så mycket. Jag har snott en låt från David (Sandström) men han sade inget om det.<br>Du spelar pop och kommer från Robertsfors, hur många frågor om Sahara Hotnights får du?<br> ? Inte så många faktiskt. Men visst känner jag dem, det är ju oundvikligt när man kommer från samma ställe. Jag är kusin med Josefin som spelar trummor. Men det är länge sedan jag bodde där nu.<br>Din platta c/o-producerades av Jari Haapalainen från Bear Quartet. Han är med i en artikelserie vi publicerar under veckan här i Kuriren, hur var han att jobba med?<br> ? Underbar, väldigt lyhörd och med bra ideér.<br>Ok, när man frågar Jari själv, så tycker han att han kan vara lite arg när han jobbar...<br> ? Ha, ha, när det är han inte. Klart man kan bråka på varandra när man jobbar, det är oftast ett bra tecken. Vi hade bara en konflikt, men det var mycket på skoj.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!