Frankrike skyller kravallerna på hiphop

"Nu kommer efterspelet till kravallerna i Frankrike", konstaterar Norrbottens-Kurirens Klas Granström i sin krönika och berättar att makthavare i Frankrike skyller på musiken - eller rättare sagt rapmusiken.

Kultur och Nöje2006-01-13 06:30
UPPLOPPEN MED BRÄNDA BILAR i Frankrike för en tid sedan minns de flesta. Tv-bolagens bilder på brinnande bilar och poliser viftande med dragna batonger kablades ut över hela världen.<BR>Nu kommer efterspelet till kravallerna, och återigen upprepar sig historien, och makthavarna skyller på musiken. Eller rättare sagt rapmusiken. <BR>De franska politikerna verkar veta exakt vem man ska skylla på, för inte mindre än 153 medlemmar ur det franska parlamentet och 49 senatorer backar nu upp en uppmaning till justitieministern om att åtala (!) sju rap/hiphop-akter i Frankrike (rapgrupperna Lunatic, 113, Ministere Amer och Moniseur R, samt sångarna Smala, Fabe och Salif) för uppmaning till rasism, anti-semitism och uppmuntran till kravallerna i ett par av Paris förorter, genom sina låtar. <BR>I tidningen L.A. Times nämner också Grosdidier ovan nämnda artister som ?one of the factors that led to the violence in the suburbs.? <BR><BR>JAG VET INTE OM JAG SKA SKRATTA ELLER GRÅTA. Att skylla allt på några rapartisters låtskrivande är ingenting annat än att göra det väldigt enkelt för sig själv. Samt ett sätt för politikerna själva att slippa allt ansvar för vad som sker i det egna landet. <BR>Jag känner igen mönstret från över 15 år tillbaka i USA, när pastor Butts och några till medlemmar ur den amerikanska, kristna högern anklagade gangsterrapparna i N.W.A. och deras texter för att föda våldet i storstädernas ghetton. Man önskar nästan att de visste vad de pratade om, för tänk vad enkelt för justitieminister Bodström i Rosenbad. Bara förbjuda alla Latin Kings, Petter, Fronda och Max Peezay så har vi löst alla problem i förorten! Perfekt, billigt och bra. <BR><BR>PRECIS SOM I USA FÖR 15 ÅR SEDAN så har musikfansen, bloggarna, artisterna, dj:sen och en musikjournalisterna reagerat. De menar precis som jag, att rap inte orsakar frustrationen, hopplösheten, våldet och destruktiviteten. Däremot beskriven den bara densamma. Två väldigt olika saker. <BR>I dess bästa stunder är ovan nämnda rapartister och deras musik både aggressiv, fyndig, hård och en röst till de många problem, tankar och hopplöshet som många fattiga fransmän och kvinnor med fel hudfärg dras med varje dag i sin förort. <BR>I sina sämsta stunder är rap, precis som all annan musik där texterna handlar om att vara gangster och bruka våld smaklös, det håller vi nog alla med om, men att skylla (och vilja anmäla!) densamma som regelrätt orsak till våldet är bland det dummaste jag har hört. Ärligt.<BR><BR>JAG SKA DRA EN ANNAN PARALLELL TILL MIG SJÄLV. Jag minns när jag var 10 bast, bodde i Kalix och fick höra om 80-hårdrocksgruppen W.A.S.P. för första gången. <BR>Micke, en seriöst hårdrockande kille i min klass berättade för spetsade öron på skolgården om ?en skiiitcool grupp, de liksom käkar rått kött på scenen!...och han sångaren, Blackie, har en penis som sprutar eld på scen! Det vet jag för jag har läst det i tidningen?. <BR>Föräldrar över hela landet rasade och skrev debattinlägg i morgontidningarna om detta djävulens verktyg: En hårdrocksgrupp som åt rått kött, sprutade tomtebloss ur en stålsuspensoar under sina gig, och, ja ni vet. <BR>Gissa om jag sprang till skivaffären för att handla mitt eget ex av W.A.S.P.-skivan illa kvickt. Plus de senaste två numren av Okej för att också få posters på denne Blackie Lawless med sprutande penis. <BR><BR>OM INGEN DUM VUXEN HADE DRAGIT IGÅNG en debatt, och hysteri av närmast fågelinfluensaproportioner hade varken jag, Micke eller någon av de andra etthundra bejbishårdrockarna på min skola ens brytt sig om att kolla upp dessa dussinmusiker från Los Angeles. <BR>Som sagt, historia är till för att upprepas. But will we ever learn?
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!