Inredningsarkitektur har alltid tilldragit sig stort intresse. Vid den sensationella upptäckten av den egyptiske kungen Tutankhamuns (f. ca 1358, d. 1339 f. Kr.) nästan oplundrade grav i Konungarnas dal 1922 fann Howard Carter och Lord Carnarvon mer än 5000 föremål i fyra små rum. Möbler, förvaringskrukor för vin, kläder, statyetter. Varför dog kungen blott 21 år gammal? Forskarna har gissat på giftmord men det har varit omöjligt att styrka.
Många möbeltyper som vi ser runt om oss var fullt utvecklade redan i gamla Egypten. Museerna kan framvisa tusentals möbler från antikens Grekland och Rom. Under medeltiden föredrog man fasta inredningar i stället för flyttbara möbler (från latinets mobilis = rörlig) men det synsättet har i stort sett övergivits. Det blev för mycket tjat om att skåpet ska stå där!
Hus- och möbelarkitekten Josef Frank (1885-1967) föddes i Österrike och var länge verksam där. Frank var jude och när nazisternas stöveltramp började eka på gatorna emigrerade han till Sverige i december 1933. Här hade han haft en del uppdrag tidigare. Den som har vägarna förbi Falsterbo kan se prov på hans arkitektur i form av fem exklusiva villor i funkisstil.
En första och livsnödvändig orsak till flytten norröver var alltså nazismens frammarsch. Den andra orsaken var inredningsarkitekten Estrid Ericsons (1894-1981) invitation. Hon hade 1924 grundat affärsföretaget Svensk Tenn tillsammans med Nils Fougstedt och bad nu Frank att bli medarbetare. Från början var Svenskt Tenn en verkstad för tennföremål men utvecklades snart till en butik för heminredning och så är det fortfarande.
Estrid Ericson var en ovanligt kompetent designer. Hennes borddukningar sägs vara legendariska. På Sven-Harrys konstmuseum i Stockholm finns nu en utställning av Estrid Ericsons verk fram till 30 november. Sven-Harry Karlsson, murare och sedan byggmästare, är en av rikets mest förmögna personer. En udda men ändå jämn anledning till att denna utställning blivit av är att hon föddes för 120 år sedan.
Josef Franks första tygmönster för Svenskt Tenn hette "Tre öar i Svarta havet". Originalritningen från 1936 ramade Estrid Ericson in. Hon hängde upp den i sin våning på Strandvägen i Stockholm. I gatuplanet finns fortfarande affärsföretaget.
Nyligen utkom en praktfull bok betitlad Josef Frank - Möbelformgivaren (Carlssons). Författare är Kristina Wängberg-Eriksson och Jan Christer Eriksson. De är noggranna vilket uppskattas. Den andra hälften av boken (ca 160 sidor) är en katalog över Franks möbler. Det är fråga om allt från gungstol i rotting till stolpsängar och coacher, från sekretär med vertikal klaff till pall Thutankamun. Förlagan, som Frank inte var ensam om att uppmärksamma, fanns i konungens grav.
Josef Frank var motståndare till funktionalismen men dogmatisk var han inte. Carl Malmsten tog också avstånd från funktionalismens industriellt motiverade designidéer och anammade i stället allmoge och herrgårdsklassicism. Efter inredningen av Stadshuset (1916) och Konserthuset (1924) fick Malmsten en bemärkt ställning inom svensk möbelformgivning. Frank tyckte dock att hans hemvävda och sobert randade möbeltyger inte var lika vitaliserande som hans egna linnekretonger. Bådas mål var att skapa intima hemmiljöer men de hade helt olika idéer om hur det skulle ske. "Bo i ro", Malmstens motto, såg Frank som "Slöjdföreningstråkighet". Malmstens butik ligger för övrigt vägg i vägg med Svenskt Tenn. Herrarna umgicks inte privat. Blott en artig bugning på gatan.
Det som gör Josef Franks möbelkonst och design så befriande är hans accidentism. En term som han efter rekommendation av Ulf Hård af Segerstad, chefredaktör för tidskriften Form, förde in i en artikel. Saker, möbler och vad det kan vara som finns i ett rum ska ha hamnat där som på en slump. Accidentism är helt enkelt en försvenskning av engelskans accidentally. Författarna till boken går så långt att de hänvisar till Heisenbergs osäkerhetsrelation.
Varför inte? Våra liv styrs ofta av tillfälligheter, hugskott, infall. Frank menar att det är onaturligt, för att inte säga "oorganiskt" att alla saker ligger på sin bestämda plats. Vad är då kontentan av accidentism? Att inredningen vore, ett viktigt konjunktiv säger författarna, ett resultat av tillfälligheter. Vilket påminner om italienskans sprezzatura - noggrann vårdslöshet.
Josef Frank är utan tvekan en av de främsta inom möbel- och designkonst. För egen del bär jag gärna fram en bricka med hans karakteristiska blommotiv. Då blir verkligen hans fantasi synlig mellan drinkglasen. Författarna till boken om Josef Frank skall ha all heder för sin gedigna dokumentation.