Från Wittgenstein till bygdens hundar
Det uppstår något av ett kaos på Nattfestivalens kansli i Korpilombolo. På torget utanför är det dags för bygdens hundar att ta plats. Inte på catwalken, men väl på en "dogwalk" - en stilfull promenad tillsammans med matte eller husse.
SPÖKTEMA. Gårdbyskolan i Korpilombolo tillägnas just nu Spöket Laban. Hampus Kaati och Elin Wanhatalo guidar i utställningen.
Foto:
- Hundintresset är stort här och vi vill erbjuda något för alla. Dessutom anknyter dogwalken till årets arktiska tema som bland annat omfattar högläsning ur Jack Londons Skriet från Vildmarken och visning av filmen, säger Bengt Matti, mitt i arbetet med att genomföra den femte European Festival of the Night, som liksom de tidigare startade den 1 december och avslutas med Lucias ankomst den trettonde. Under invigningen hyllades festivalgeneralen Linnea Nylund, dels av tidningen Lands chefredaktör, dels av kommunalrådet och inte minst av landstingets nya kulturchef Elisabeth Lax. På en av kansliets hyllor har någon placerat den check på 50.000 kronor som är tidningen Lands pris till Linnea Nylund för hennes arbete och initiativ kring Nattfestivalen. Som ordförande i Korpilombolo kulturförening är hon en viktig person i festivalarrangemanget och planeringen, men hon, liksom Bengt Matti och litteraturvetaren Julian Vasquez värjer sig mot den uppmärksamhet som riktas mot deras personer. Skalat bort finkulturen
- Mycket beror på Linnea, så är det, hon är helt otrolig när hon sätter igång. Men samtidigt är det många som jobbar här, hela året är arbetet igång, helt ideellt. Vi sätter ihop program och söker pengar och när Nattfestivalen väl kör igång är väldigt många bybor engagerade i olika sysslor, säger Bengt Matti, som just hälsat ett gäng från Tyskland välkomna och visat bland andra Allan Janik från universitetet i Innsbruck, författaren och tidigare journalisten och chefredaktören Gunnar Fredriksson och professor emeritus Bo Göranzon från KTH i Stockholm vidare till värdshuset Tre Sågar, som varje Nattfestival drivs av ideella krafter. Janik, Göranzon och Fredriksson är här för att hålla i en rad filosofiska seminarier, bland annat om Wittgensteins kulturkritik. Men de ska också tillsammans med andra tillresta deltagare samtala om ingenjörsrollen över 100 år med särskild utgångspunkt i Vattenfall. - Jag tycker att vi är på god väg att visa att samtal kring filosofi och litteratur inte är förbehållet enbart några särskilt utvalda, det finkulturella tror jag vi skalat av vid det här laget. Här i Korpilombolo har vi vid det här laget lärt oss att vi kan plocka hem saker från hela vida världen, blanda kända och okända artister, komplicerade resonemang och jordnära kunskaper, säger Linnea Nylund. Ekonomiskt lapptäcke
Budgeten på cirka 800.000 kronor kan liknas vid ett lapptäcke bestående av pengar från kommun, landsting, privata sponsorer och ett antal fonder. Alla pengar söks från år till år. - Skulle vi arbeta med projektanställda, som många andra festivaler gör, skulle vi behöva en budget på flera miljoner kronor, säger Linnea Nylund. Själv dyker hon upp på de allra flesta av programmen, inleder och avslutar med några väl valda formuleringar. Som där i värmen på Uusitalogården, Korpilombolos bygdegård, där man under några av festivalens dagar efteråt bjuds in till den vedeldade bastun. Kring ett bord i storstugan samtalar författarna Niklas Rådström och Mikael Niemi tillsammans med Tornedalsteaterns chef och Nattfestivalens Julian Vasquez under rubriken Nattens skuggor. Ett samtal som rör sig mellan barndomens högläsningsupplevelser och metaforernas, myternas och berättelsernas betydelse till den allra första högläsningen ur ett par kommande böcker. Funderar kring döden
Den första är signerad Mikael Niemi och bär titeln Skjut apelsinen. Berättarrösten är en ung pojkes, miljön en gymnasieskola. Den andra premiären begås av Niklas Rådström som ägnar en eventuell kommande roman åt Lorenzo da Ponte, mest känd som Mozarts librettist i operor som Don Giovanni, Figaros bröllop och Cosi fan tutti. Där är berättarrösten en åldrad mans, som här funderar kring döden. - Grunden i demokratin är inte allas vår likhet, utan vår olikhet. Det är inte vår minsta gemensamma nämnare vi ska leta efter, dem känner vi redan till. Basen ligger i vår olikhet och den förståelsen kommer vi inte åt utan berättelserna, säger Niklas Rådström, i ett samtal som på typiskt Nattfestivalmanér också inbegriper många i publiken. 1.000 besökare
Efter tre dagar hade arrangörerna räknat in 1.000 besökare på sina arrangemang och nere på hotellet har man sålt mer mat än beräknat. - Jag tänker mig Korpilombolo som en mötenas plats, säger Bengt Matti där han sitter i trängseln på Uusitalogården. - Jag känner mig faktiskt lite egoistisk. Jag njuter så mycket av det här själv, lever länge på upplevelserna från varje festival, säger Linnea Nylund.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!