En kub av ljus, ett asymmetriskt kors av grå himmel. Den spanske fotografen Aitor Ortiz ser det andra missar, laddar arkitekturens mellanrum med betydelse. Nu ställs hans bilder ut på Fotografiska i Stockholm.
Aitor Ortiz har gjort sig känd för fotografier av monumentala arkitektoniska verk. Han har bland annat avbildat Guggenheimmuseet i Bilbao, Millauviadukten i Frankrike och marmorbrottet i Markina, norra Spanien.
Men trots att hans bilder bevisligen föreställer byggnader och monument som förfärdigats av människohand är det inte de sedvanliga arkitektoniska elementen som Ortiz är ute efter att visa. Han söker de ovanliga vinklarna och lyfter genom både analoga och digitala redigeringstekniker fram mellanrummen mellan betongplattorna, kontrasten mellan mörker och ljus i det karga stenbrottet och de intrikata mönster som stålbalkarna i en byggnad bildar.
På Fotografiska i Stockholm visas hans bilder, en installation och två videoverk mellan den 16 december och den 4 mars. Utställningens curator Michelle Marie Roy talar entusiastiskt om hur Ortiz helt människobefriade verk präglas av tidlöshet - och frånvaron av en berättelse. I stället får betraktaren tillträde till ett meditativt rum med plats för egna tankar och drömmar.