Förkolnad kritik i trädets tecken

Den irländske konstnären Eamon O´Kane går tillbaka till rötterna och skapar konst med kol.

MILJÖKRITIK. Den irländske konstnären Eamon O´Kane har ritat ett träd i kol på Konsthallens vägg. Kolspillet på golvet är en del av konstverket som reser frågor om det moderna samhällets kolförbrukning. Foto: BERTIL SUNDSTEDT

MILJÖKRITIK. Den irländske konstnären Eamon O´Kane har ritat ett träd i kol på Konsthallens vägg. Kolspillet på golvet är en del av konstverket som reser frågor om det moderna samhällets kolförbrukning. Foto: BERTIL SUNDSTEDT

Foto:

Kultur och Nöje2011-07-07 06:00

Kolets kretslopp, den så kallade kolcykeln, är ett biokemiskt kretslopp som utgör en av de viktigaste förutsättningarna för livet på jorden. Kol finns bundet i olika former, i atmosfären, i oceanerna, i berggrunden och i växter och djurs biomassa. Växterna omvandlar atmosfärens koldioxid till kolhydrater och syre som för dem är en avfallsprodukt medan syret är en förutsättning för våra cellers förbränning. Den förbränning som sker i våra celler skapar avfallsprodukten koldioxid som vi återför till atmosfären genom vår utandning.

Om man tänder en eld så frigörs koldioxid, men om det sker med reducerad tillgång till syre så skapas kolmonoxid och träkol. Det kan man använda i grillen men också som ett konstnärligt medium. Detta lärde sig människan redan under hedenhös. Redan för 30.000 år sedan använde man kol för att uttrycka sig visuellt. I Lascauxgrottan i Frankrike eller i den spanska Altamiragrottans målningar utgör kolet den svarta färgen på den paleolitiska paletten.

Det är således ett väl beprövat konstnärligt material som även funnit sin självklara plats i vår egen samtid. Den irländske konstnären Eamon O´Kane vars bild pryder omslaget till katalogen för LAB 11, Luleå Art Biennial har valt detta traditionsbundna uttrycksmedel i sin stora trädteckning i Konsthall 1 på Kulturens hus.

På Norrbottens museum presenterar han även två mindre intressanta videoanimationer där man ser trädformationer växa upp och försvinna i furiöst snabba loopar. I dessa tycks mediet, det vill säga videoanimationen, vara det centrala budskapet.

I konsthallens, på väggen direkt tecknade träd, har kolet fått en materialiserad betydelse i det att han redovisar en del av arbetsprocessen och dess restprodukter i form av kolspill som ligger som en beläggning på golvet under trädet. Ett koldamm som interaktivt sakta sprider sig som en förorening i lokalen under skor som kommit verket för nära. Kolcykeln och kretsloppassociationerna ligger nära till hands. Orsak och verkan, vad anbelangar växthuseffekt, energibrist och livsmönster har ett samband med kolets omsättning i vår miljö. En problematik som kan oroa oss trots att denna cirkulation samtidigt är en förutsättning för liv på jorden. Ett liv som kan gestaltas som ett träd skapat av en restprodukt efter förbränning av trä. En fågel Fenix som bränner sig själv och ur vars aska en ny föryngrad gestalt reser sig. En sinnebild för odödlighet.

LAB 11
Eamon O´Kane
Trädteckningar
Konsthall 1
Kulturens Hus

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!