Föreställning i gränslandet mellan dans och cirkus
Fria improvisationer är grunden för en annorlunda dansföreställning som just nu håller på att växa fram i lokalen Blackbox på Acusticum i Piteå.
NYSKAPANDE MÖTE. I föreställningen Human Timing bjuds på en spännande häxkittel av akrobatik och dans. På dansgolvet: Methinee Wongtrakoon, Danny Anatta och Jens Engman.Foto: SARA MORITZ
Foto: Sara Moritz
Själv är Stureberg självlärd jonglör, dansare och koreograf. Föreställningen i Piteå är hans första fullängdsprojekt. Human Timing är ett samarbete med Dans i Nord, Norrbotens läns centrum för dans. Dansgruppen, som kommer att bjuda på ytterligare tre föreställningar (Jokkmokk, Gällivare och Uleåborg) efter premiären i Piteå den 17 september, består av: n Methinee Wongtrakoon, 24, som har sina rötter i Thailand och Sverige och hållit på med cirkus sedan hon var 9 år. Efter cirkusgymnasiet har hon jobbat med Cirkus Cirkör och med grupper i Danmark och England. n Jens Engman, 27, som föddes i Stockholm men bott på många platser i Sverige. Har bland annat bott i Moskva och deltagit i rysk cirkusträning. n Danny Anatta, 29, Gävlekille som gått Danshögskolans treåriga cirkusutbildning efter avslutat cirkusgymnasium. Föreställningens tillkomst är ett slags dansexperiment som började i slutet av juli med de tre dansarnas fria improvisationer utifrån olika uppgifter som Stureberg bett dem utföra. Allt filmas och sedan väljs de mest spännande delarna ut. - Jag plockar ut känslor eller rörelser jag gillar. Metoden vi använder är inte unik i världen men den är mer vanlig i dansens än i cirkusens värld. Niclas Stureberg är noga med att påpeka att slutresultatet inte kommer att bli en show eller ens något som liknar underhållning. - Vi tar lite mindre hänsyn till publiken. Kanske blir det lite som att gå på en konsert med instrumentalmusik. Delaktiga
De tre dansarna är i högsta grad delaktiga i den föreställning som håller på att växa fram och det verkar ha varit detta förhållande som lockade dem att medverka. - Det kändes som om det här låg nära en själv när Niclas berättade om sina idéer. Annars brukar allt vara färdigt men här får man inget manus, säger Methinee Wongtrakoon. - I den här föreställningen bli man blir inte en marionett på samma sätt. Vi får uppgifter och löser dem som vi själva tycker är bäst, fyller Danny Anatta på med. Jens Engman tycker att projektet är avspänt jämfört med att jobba med cirkus. - Jag känner mig som en pensel och Niclas är konstnären, säger han. Stureberg vill bjuda publiken på en föreställning som den kan tycka är intressant men samtidigt är han noga med att påpeka att det handlar om ett experiment. - Blir föreställningen dålig är det bara mitt fel.
Dans i Nord är Norrbottens läns resurs- och utvecklingscentrum för dans. Verksamheten omfattar olika former av pedagogiska projekt, utbildningsinsatser, produktion och samproduktion av dansverk, residens för danskonstutövare samt förmedling av såväl dansföreställningar som pedagogiska danstjänster. Underhållningsform där akrobater, jonglörer och andra utövare av traditionella cirkus- och marknadskonster visar sina prestationer inom ramen för ett dramatiskt, ofta bisarrt händelseförlopp. I sitt försök att vitalisera den traditionella cirkuskonsten har nycirkusen i stor utsträckning avlägsnat sig från denna genom bland annat avancerade ljuseffekter, musikinslag samt ett av dans, mim och andra teaterformer inspirerat agerande. Ursprunget till underhållningsformen kan bland annat sökas i Frankrike samt i artistsällskapet Cirque du Soleil som startades i Quebec 1984 av den kanadensiske eldslukaren Guy Laliberté (f. 1959). I Sverige har underhållningsformen etablerats under 1990-talet. I samband med Vattenfestivalen har flera berömda nycirkusar gästspelat i Stockholm, bl.a. de franska företagen Archaos och Cirque Plume, tyska Gosh och australiska Circus Oz. Den mest kända svenska motsvarigheten är Cirkus Cirkör, som sedan starten 1995 letts av Tilde Björfors (f. 1971). Källa: NATIONALENCYKLOPEDIN
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!