För snygga snubbar

Ett manligt hörn håller på att ta form i Luleå. Intill leksaksbutiken för äldre pojkar (märklintåg, båtmodeller och plastflygplan) på Smedjegatan öppnar snart Norrlands första skönhetsbutik för män.

Kultur och Nöje2005-11-04 06:30
Försäljare, telefoninstallatörer och snickare springer ut och in i lokalen och allt tycks göras i sista minuten. Till exempel är namnet inte spikat ännu, trots att öppningsdagen är satt till slutet av nästa vecka. Men butiken med fokus på manlig skönhet är inget hastverk. Tanken föddes för ett år sedan. Då började sminkveteranen Anneli Kemoff tillsammans med systern Aino Larsson och dottern Anna Svanljung skissa på idén till butiken där mannen ska stå helt i fokus.<br>&nbsp;? Det mesta har hänt det senaste halvåret. Det tog lång tid innan vi hittade en bank som ville ställa upp med lån och vi fick också kämpa för att hitta leverantörer. Nu möter vi bara positiva reaktioner på idén och vi måste hårdgallra bland produkterna vi ska ta in, berättar Anna Svanljung.<br>Tidigare erfarenheter<br>De har alla erfarenhet från kosmetikens djungel. Framförallt Anneli som jobbat de senaste femton åren på sminkavdelningen på Smedjan. Där har också systern Aino jobbat och Anna har extraknäckt som make-up-artist.<br>&nbsp;? Det finns ett par sådana här butiker i Stockholm och en håller på att öppna i Örebro. Men annars har manligt smink bara funnits att beställa på internet. Vår idé är att ge personlig guidning till rätt produkter. Eftersom butiken bara riktar sig till män kan det nog kännas lättare att be om hjälp, berättar Anneli.<br>Hon har de senaste åren på Smedjan upptäckt hur fler killar efterfrågar skönhetsprodukter. Äldre vill ha rynkkrämer för ögonen och yngre söker täckstift mot acne.<br>För alla män<br>Butiken ska erbjuda dofter, hudvårdsprodukter, smink och diverse manliga accessoarer. Målgruppen är alla män. Snygga snubbar såväl som fagra farbröder. Modernt designade puderdosor för killar ska finnas liksom en nostalgihylla med brylcreme, rakborstar och Aqua Vera. Och en liten lagerhållning för att lätt kunna växla sortimentet och följa trender.<br>Och om någon tycker att den här typen av fåfänga är fjolligt?<br>&nbsp;? Vi marknadsför inte sminket speciellt. Tanken är att kosmetikan främst ska lösa kroppsliga problem, berättar Anna.<br>Att dölja och förhöja helheten alltså, inte målas som på en kvinna.<br>&nbsp;? Även om vi har lite mer glittriga produkter för den som vill ha glamour ibland, försäkrar Aino.<br>Och de kommer inte sakna tjejsminket.<br>&nbsp;? Det har vi nog av hemma.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!