Hon kom inte frÄn en teaterfamilj, men levde hela sitt liv som skÄdespelare. Redan som barn spelade Mona Malm teater pÄ Skansen och upptrÀdde i radio. Efter skolan utbildade hon sig pÄ Gösta Terserus teaterskola och blev tidigt uppmÀrksammad i Kar de Mummas Blancherevy. 1954 kom hon in pÄ Dramatens elevskola, och har genom karriÀren synts bÄde pÄ scenen och i en rad tv- och filmroller.
Regissören Bille August arbetade med henne i "Den goda viljan" och "Jerusalem".
ââHon var den finaste mĂ€nniska man kunde jobba med. I sitt spel hade hon en helt speciell nĂ€rvaro och det fanns ett djup i hennes skĂ„despeleri som var sĂ„ unikt. Hon hade en mĂ€nsklighet, en sensualitet och en vĂ€rme som gjorde att hon var nĂ„got helt eget. Och sĂ„ var hon vĂ€ldigt Ă€lskad av sina kollegor, det var fint att uppleva, sĂ€ger han.
Sympatisk och genuin
Marie Göranzon, som var hennes kollega pÄ Dramaten, tycker att Mona Malm var "en jÀkla bra ensembleskÄdespelerska". Hon gick igenom tvÄ faser som skÄdespelare, menar Göranzon. Som ung och söt fick Malm ofta spela oskyldiga ungflickor, bland andra i Alf Sjöbergs legendariska uppsÀttning av "Drottningens juvelsmycke". Marie Göranzon kallar ungflicksrollerna "urtrÄkiga", och menar att de Àr ett "slags obligatorisk vÀrnplikt" för unga kvinnor. Först med Äldern började Malm fÄ bÀttre roller.
ââDĂ„ blev hon en vĂ€ldigt bra skĂ„despelare. PĂ„ tv gjorde hon nĂ„gra oförglömliga insatser, men Ă€ven pĂ„ scenen. Hon gick igenom en utveckling som var rolig att se, sĂ€ger Marie Göranzon.
Med vÀrme minns hon hur lojal Mona Malm alltid var pÄ Dramaten, dÀr klimatet kunde vara tufft, nÄgot som Malm pratade om nÀr hon 80 Är gammal spelade in i "Sommar" i P1.
ââMona stĂ€llde aldrig till besvĂ€r eller brĂ„k. Hon var vĂ€ldigt sympatisk och genuin men ingen mes, hon kunde sĂ€ga ifrĂ„n. Hon var inte sĂ„ sjĂ€lvfixerad utan hade en bra utblick över vad som hĂ€nde och över hela förestĂ€llningen som hon deltog i, sĂ€ger Marie Göranzon.
"Var unik"
Tidigt spelade hon in filmer med Ingmar Bergman, bland andra "Sommarnattens leende", "Det sjunde inseglet" och "Fanny Alexander", dĂ€r hon gjorde rollen som Alma Ekdahl, mot Jarl Kulle. I "Sommar" berĂ€ttade Mona Malm att samarbetet inte alltid var lĂ€tt, efter en semester sade Ingmar Bergman till henne "âVad tjock du har blivit, Monaâ.
SjÀlv menade Mona Malm att de stora rollerna kom nÀr hon slutade banta, och slutade försöka behaga andra. Samarbetet med regissörerna Gun Jönsson och Lars Molin beredde ocksÄ vÀg för en tid dÄ hon fick ta mer plats. Molin gav henne rollen som Ester i "Tre kÀrlekar" och i hans "Den tatuerade Ànkan" gjorde hon sin kanske mest emblematiska roll, dÀr den 60-Äriga Ester följer impulsen att börja leva ut sina drömmar.
PÄ senare Är spelade hon ocksÄ in en del tv-serier, bland annat var hon med i "Solsidan". Hon hade fallenhet för bÄde humor och tragik. I alla de olika roller hon gjorde lyckades hon fÄnga en personlighet, menar Bille August.
ââJag har ibland visat andra skĂ„despelare Monas spel. Ăven om hon gjorde tragiska figurer lyfte hon upp dem, med sin sensualitet och sin vĂ€rme. Hon var unik.
Mona Malm hette egentligen Mona Wahlman. Som ogift Ericsson i efternamn men hon tog sig artistnamnet Malm pÄ 50-talet pÄ inrÄdan av revykungen Kar de Mumma.
ââHon kunde inte heta Ericsson, för det var för likt Annalisa Ericsson som var med i samma revy, berĂ€ttar sonen Jan Wahlman.