Fler svenskar borde gå under jord ...

Att statlig radio har tappat i publikt intresse här hemma de senaste decennierna vet vi. SR slåss i dag med fler och kommersiella aktörer på en allt tajtare marknad av listkanaler och webbradio från hela världen. Men konkurrensen från inhemsk podradio med ny, ung svensk musik behöver SR inte oroa sig för. Tyvärr.

Kultur och Nöje2006-02-16 06:30
Visst. SR P3 har fortfarande ett par riktigt bra, smala musikprogram där ny musik får bra utrymme (P3 soul, hiphop, dans, klubb och rytm), men svensk musik skulle nog må bra av att ha en ?underjordisk? utmanare. Det har haft effekt förr. Som när Radio nord illegalt började sända reklamfinansierad piratradio från en båt utanför svenska kusten. Behovet av Radio nords populärmusik fick Sveriges radio att svara med en ny kanal: P3.<br>I dag finns dessutom ett helt lagligt alternativ till piratradio ? podcasting, där egenproducerade radioprogram fritt kan tankas ner från internet. Men trots att Sverige har världens bästa access till datorer och internet lyser den underjordiska podradion med sin frånvaro.<br>Annat är det i England. Men där är det fortfarande ?gammal hederlig? piratradio som dominerar. Flertalet av de nya grimeartisterna ? vars musik nu sprids med Kenny Bräck-fart över klotet startade sin utveckling på Londons piratradio. <br>En del till och med upptäcktes där och fick ge ut plattor. I London spelar fortfarande nya tekniska fenomen som podradio andrafiolen när det kommer till att attrahera unga livstilsjunkies. Piratradio är fortfarande kungen av gatan. <br>De många piratradiosändar--DJ:s som finns i London får hela tiden flytta runt, för att undkomma polisen. Det ordnas battles mellan rivaliserande mc:s, mixshower av DJ:s och spelas konstant nya remixar direkt från CDR-pressen. Där upplevs en revival och skaparkraft som bara kan jämföras med de krafter som var lösa i New York då hiphopen utvecklades från foster till bebis i slutet på 1970- och början av 1980-talet. <br>Dizzee Rascal, Wiley och Roll Deep är bara några av dagens grimekungar som startade sin buzz i svettiga källarlokaler utanför Londons zon 3. Nu har också den engelska statliga radiojätten BBC insett piratradions kraft. Konceptet med smutsig grime, knastrande sändare och en ylande DJ har bjudits in i etermedias finrum. <br>The Residency är BBC:s nya programsatsning där unga piratradio-stjärnan Plastician håller i trådarna. Plastician började som DJ vid 16-års ålder. Sedan dess har han spelat och hostat vid piratradiostationer som 2G FM, Rinse FM och Delight FM. <br>Premiärsändningen av The Residency i statlig regi skedde väldigt nyligt. Tänk dig att i statlig svensk radio höra hur ett program inleds med raderna. ?Due to the graphic nature of this programme, listeners discression is adviced?. De följande två timmarna är en orgie i tunga basgångar, drypande remixar och benhård grime, garage och dubstep. <br>Svenska producenter inom hiphop, techno och house är i allmänhet kända för två saker. Att vara duktiga. Och att vara duktiga på att kopiera. Vi har ingen egen svensk hiphopstil, trots att genren varit stor här i snart tio år. Ingen egen house-avstickare som samplar Cornelis-riff och röstsamplingar av Jokkmokks-Jocke. <br>Vi har skickligt gjorda kopior av andra länders musik ? genresäkra, snygga kopior. Men inget originellt. Ett underjordiskt alternativ till statliga P3 skulle mycket väl kunna bli av samma betydelse för svenskt musikliv som det fått för brittiskt. <br>Fakta/ipodding/podcasting<br> iPodder är ett gratisprogram som du laddar hem till din dator. Dess enda syfte är att ladda hem filer du vill ha, oftast MP3:or.<br> I dag finns det hundratals radioshower, eller podcastingar över hela världen. <br> För att bli en ipoddare behöver du bara ha tillgång till en ipod och internet. Via hemsidan www.ipodder.org laddar du hem det lagliga gratisprogrammet för att bli prenumerant på podcastingshower.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!