När Leif Pagrodsky tillträdde som kulturminister upptäckte han till sin förvåning att det stod sämre till med jämställdheten inom kulturområdet än inom näringslivet. Som gammal näringslivsminister borde han ju veta.<br>Att det är ont om kvinnliga teater- och kulturchefer fick Svensk scenkonst att tillsammans med teaterförbundet ta ett mycket konkret initiativ för att förbättra jämställdheten inom scenområdet. De arrangerade helt enkelt en ledarskapsutbildning för tolv kvinnor som tog examen i veckan. Under ett års tid har deltagarna ? samtliga aktiva inom musik, dans och teater runt om i landet ? fått utbildning i personligt ledarskap, verksamhetsplanering, ekonomi, arbetsrätt och allt som hör ett chefsskap till. <br>Fick blodad tand<br>En av dem är skådespelerskan Petra Brylander, med rötter och en del av sitt hjärta i Norrbotten.<br> ? Jag sökte jobbet som teaterchef på Norrbottensteatern, där jag också har arbetat i ett par år, men fick det inte. Men det gav mig blodad tand. Jag har jobbat med teater hela mitt liv och skulle inte ha något emot att få vara med om att utveckla en institution in i framtiden, med allt vad det innebär av bland annat mångfald och jämställdhet, säger Petra Brylander, som arbetar på Malmö Dramatiska teater.<br>Petra Brylander var en av 183 sökande till de tolv utbildningsplatserna som bland annat bekostats av stiftelsen Framtidens kultur.<br> ? Vi har inte ägnat oss åt det konstnärliga, utan vad vi har lärt oss är VD-kunskap på olika sätt, säger Petra Brylander som är mycket nöjd med utbildningen.<br>Fyra i Sverige<br>Tillsammans räknar vi ut att det just nu finns fyra kvinnliga teaterchefer i Sverige.<br>Varför så få?<br> ? Det beror inte på någon ondska, utan snarare på gamla strukturer och gammalt tänkande. Man gör helt enkelt som man alltid har gjort och då väljer man en man. Inom teatern har ju ofta regissörer rekryterats som chefer och de har ju ofta också varit män.<br> ? I det gamla tänkandet betraktas unga män, ibland som genier och ofta som unga och lovande, medan en ung kvinna bara är ung och utan erfarenhet.<br>Frågan är vad Petra Brylander ska göra med sina nyvunna kunskaper?<br> ? Jag hade gärna blivit chef på Norrbottensteatern eftersom jag brinner för länet. Men jag är inte beredd att bli chef var som helst, det måste vara för en verksamhet som jag verkligen är intresserad av. Som skådespelare har jag världens bästa jobb och chefsskapet i sig är inte intressant för mig, säger Petra Brylander.<br>