Festspel i mindre förpackning

Det började en gång som ett festspel för hela Pite älvdal. Men efter att Arjeplog fått sin egen -kammarmusikfestival i slutet av 1980-talet, koncentrerades festspelen till enbart Piteå. Sedan några år tillbaka är samarbetet älvdalskommunerna emellan igång igen kring sommarens musikaliska -festspel, som i år presenteras i komprimerad form.

Kultur och Nöje2005-05-19 06:30
Festspelen i Pite älvdal är numera den korrekta benämningen på arrangemanget som startade redan 1983. - I år är den ursprungliga förlängda veckan komprimerad till fem dagar ? från onsdag den 6 till och med söndagen den 10 juli.<br>Som vanligt blir det mästarkurser ute på Framnäs, med elevernas lunchkonserter, stor och bred invigningskonsert, kvällskonserter och nattkonserter. Dessutom väcker arrangörerna liv i Tonträffen och Borggårdskonserterna. Ett annat gammalt nyinsatt inslag är en morgonkonsert vid älvstranden intill Bölebyns garveri.<br>I Arjeplog, där man riktar in sig på en visfest, bjuds det på två konserter under veckan. Arvidsjaur ägnar sig åt folkmusik, bland annat med gruppen Bäsk och sångerskan och pedagogen Gunnel Mauritzon, som också ger mästarkurs. Dit kommer också det katalanska bandet Costo Rico och dessutom bjuder mästarkurseleverna på lunchkonsert i kyrkan. I Älvsbyn ger man återigen plats för balettföreställningen Trolltagen i dagarna tre, denna gång med artisterna Roger Pontare och Sofia Jannok som förband. <br>Större festkänsla<br>Tonsättaren Johan Ramström genomför i år sitt sista festspel som konstnärlig ledare. Den 1 juni flyttar han till Nyhamn i Ådalen, i närheten av konsthallen i Box gamla kraftverk. Tillsammans med Anna Jirstrand, producent på Norrbottensmusiken som håller i de organisatoriska trådarna, tycker han att det komprimerade programmet skapar en större festkänsla.<br>&nbsp;? Samtidigt är det ett sätt att hushålla bättre med pengarna. Vi har märkt att efter den stora invigningskonserten har måndagen och tisdagen gått åt till återhämtning och därför tror vi att det kortare programmet kommer att förstärka festivalstämningen, säger Anna Jirstrand.<br>Under det senaste året har stiftelsen bakom Festspelen i Pite älvdal fört dialoger med alla inblandade. Till hösten kommer ett förslag till en ny organisation att presenteras, där sannolikt de övriga älvdalskommunerna kommer att erbjudas plats i stiftelsen. <br>&nbsp;? Vi för också diskussioner om andra arbetsformer, bland annat har vi talat om att skapa ett konstnärligt råd, säger Anna Jirstrand.<br>Invigningskonserten i Piteå talar sitt tydliga språk om inriktningen på festspelen. Där spelar Jönköpings sinfonietta, bestående av 30 musiker, som under ledning av violinisten Jan Stigmer gjort sig kända för sina okonventionella framträdanden, tillsammans med operasångerskan Birgitta Svendén ? som också leder en mästarkurs ute på Framnäs. Men publiken får också lyssna till Patrik Öhlund, sångaren från Piteå som knep en andra placering i årets upplaga av Fame Factory.<br>&nbsp;? Världsstjärnor och Fame Factory-stjärnor ? vi satsar på ett bra program som är brett förankrat hos en stor publik, säger Johan Ramström. <br>Han ser fortfarande arbetet med Festspelen som en slags mission, där han vill ?berätta om all den fina musik som finns men som vi inte får i oss tillsammans med morgongröten varje dag?.<br>Erbjuder något till alla<br>&nbsp;? Självklart skulle det finnas plats för en riktigt konstnärligt smal musikfestival i Norrbotten, men det som Festspelen erbjuder passar just den här festivalen, säger han.<br>&nbsp;? Den musikaliska blandningen är viktig och Festspelen ska kunna erbjuda något till alla. Men det är ju viktigt att vi som producent och konstnärlig ledare ska kunna stå för kvaliteten, det får ju inte bli någon Kiviks marknad av det hela, säger Anna Jirstrand.<br>Tonträffen, som erbjuder allt från Babben Larsson och Patrik Öhlund till lokala artister, är en nygammal institution på Festspelen. I år leds den av Åsa Persson, som under de senaste åren gjort stor succé i Piteå med sina Scenkvällar.<br>&nbsp;? Jag tror på kombinationen bra musik och humor, säger Åsa Persson, som i framtiden gärna ser ett större utbyte genrerna emellan. <br>&nbsp;? Det är alltid roligt att bli förvånad, att komma i kontakt med en annan slags musik än den man är van vid. Särskilt i ett nytt sammanhang.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!