Färska reklamare

Efter flera års vikande konjunktur inom reklambranschen börjar fler och fler ana en ljusning. För tre nyutexaminerade reklamstudenter i Luleå är framtiden bländande.

Kultur och Nöje2005-10-21 06:30
Sedan starten av deras reklamfirma för en månad sedan har de haft så mycket jobb att de inte hunnit med att göra en enda reklamprodukt åt sig själva.<BR>Redan som reklamstudenter på Akademiskt mediecenter vid Luleå tekniska universitet gjorde trion Therese Brun, Erika Viklund och Linda Reinholdsson några trevare med frilans åt svenska företag. <BR>Jobben rasar in<BR>När de för en månad sedan löpte linan ut och startade företaget Märkvärdig kommunikation har jobben rasat in. Tillräckligt mycket för att de trots alla sena nätter inte hunnit med att trycka sina visitkort, eller göra egen hemsida, eller att formge sina fakturor. De hade inte förväntat sig så mycket jobb redan i startskedet.<BR>Att ställa frågan om världen blir bättre av reklam skulle vara ett taskigt sätt att starta en intervju med en ny och framgångsrik lokal reklambyrå. Ändå är det med den frågan den här intervjun inleds. Och svaret kommer snabbt.<BR>&nbsp;? Absolut!<BR>Därefter en lång tystnad.<BR>&nbsp;? Okej. Det är inte viktigt för att vi ska kunna fortplanta oss eller överleva, men samhället behöver reklam. Vår kultur påverkas av reklam och det sker inte alltid på ett bra sätt. Det positiva är att vi kan vara med och påverka hur den utformas, sammanfattar Therese Brun och hennes kollegor levererar några exempel på nyttig reklam.<BR>Dagen innan har de filmat en tv-reklam för ett företag som uppmanar sina kunder att kolla radonhalten i sitt vatten.<BR>&nbsp;? Vi har också gjort en informationsfilm som poppar upp på internet, som förebygger arbetsskador vid skrivbordet, berättar Linda Reinholdsson.<BR>Kompletterande bakgrunder<BR>Deras bakgrunder som dekoratör, makeupartist och sportfilmare kompletterar varandra och affärsidén är att erbjuda helhetslösningar.<BR>&nbsp;? Och vara personliga. Vi har lagt en hel del tid på att hitta rätt revisor och bank liksom att träffa våra kunder och dricka kaffe när vi snackar om jobben, säger Erika Viklund.<BR>De berättar att ett drömprojekt till exempel kunde vara att hjälpa ett litet norrbottniskt slöjderi att nå världsmarknaden. Sen blir det tyst en stund igen.<BR>&nbsp;? Men så fort vi tryckt upp visitkort ska vi kontakta Ikea.<BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!