Experimentellt

Kultur och Nöje2006-03-08 06:30
För nästan exakt ett år sedan fick konstnären Brita Weglin frågan om hon ville göra ett porträtt av Ingegerd Palmér inför hennes avgång som rektor för Luleå tekniska universitet. <br>&nbsp;? Jag blev uppringd mitt under en av mina lektioner på konstlinjen på Sverigefinska folkhögskolan, minns Brita Weglin.<br>Svarade nej först<br>Överrumplad svarade hon först nej.<br>&nbsp;? Men så berättade jag det för en av mina kompisar som sa ?tror du verkligen att en man skulle tacka nej till ett sådant uppdrag? och då började jag fundera på saken. Porträtt är ju inte riktigt min grej, men när jag förstod att Ingegerd Palmér hade valt mig och att hon inte hade något emot att få ett lite annorlunda porträtt än de gängse, tackade jag ja. Såg det som en utmaning.<br>Det är det tredje porträttet i ordningen ute på det förhållandevis unga universitetet och just nu kan det ses i en glasmonter intill stora restaurangen. Ett ovanligt porträtt i officiella sammanhang, inte minst med tanke på materialet: emalj och inte olja, som brukligt är.<br>&nbsp;? Jag började med att intervjua Ingegerd Palmér och tog dessutom foton på henne iförd rektorssmycket och rektorscapen. Mötte en kraftfull kvinna med en varm personlighet som är matematiker i grunden. Men hennes stora fritidsintresse är opera och hon sitter bland annat med i Kungliga operans styrelse. Favoritoperan är Puccinis Turandot, som jag genast gick och skaffade på DVD, berättar Brita Weglin. <br>Nöjd med resultatet<br>I ett halvt år har processen kring port-rättet pågått för Brita Weglin, som är nöjd med resultatet efter mycket slit, bland annat på konstnärernas emaljverkstad i Örnsköldsvik. Bilden har hon byggt underifrån, i lager på lager och med hjälp av många tekniker. Rektorssmycket lade hon till sist med hjälp av bladsilver.<br>Visar med hjälp av symboler<br>Från renässansens porträttradition har hon lånat sättet att genom symboler visa fram människan. I Ingegerd Palmérs fall handlar det både om hennes egna, snabbt nedklottrade matematiska formler, men också om fragmenten ur favoritoperan. Utan tvekan framstår den före detta rektorn som både naturvetare och humanist.<br>&nbsp;? Dessutom har jag lagt in två små bilder av mig själv, även det en tradition hämtat från konsthistorien, säger Brita Weglin, som känner sig fri i arbetet med emaljer.<br>&nbsp;? När oljan mörknat, blyertsen bleknat och papperet gulnat, kommer emaljen att bestå. Det är också en hoppfull tanke.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!