Agnes von Krusenstjerna börjar fĂ„ en nisch i samtiden, lĂ„ngt efter det att minnet av de âskandalösaâ berĂ€ttelser om Fröknarna von Pahlen och efterföljande sedlighetsdebatt. Den ekade i flera Ă„rtionden efter 1930-talet. Nu ger Anna Williams ett vackert portrĂ€tt av den adliga författaren som ocksĂ„ blir ett portrĂ€tt av tidens vĂ„nda och ambition.
Det Àr kvinnohistoria, en strÀvan att bryta loss frÄn konventioner och förvÀntningar, stora förhoppningar om publik, framgÄng, sanning. BerÀttelsen Àr bÄde politisk och intim och Krusenstjerna tvingas kÀmpa mot psykisk sjukdom hela livet. Som inte blev lÀngre Àn 46 Är, eller om man hellre vill 17 romaner, mÄnga novellsamlingar och andra skriverier. Hon fÄngar moderniteten genom att skriva om sin egen klass, den adliga, som bÄde gÄr under och fortlever i demokratins och industrins tid. Fattigadel Àr en intressant bok, tidsfÄngande, och att hon pÄ ett tillgÀngligt och enkelt sÀtt trÀnger djupt i psykologin Àr ocksÄ intressant.
Hon finns i ett sammanhang som blir allt tydligare eftersom det handlar om kvinnornas rörelse genom historien. Hon kan lÀnkas till strömningar av radikalism och demokratism, i skuggan av giganter som Ellen Key, Elin WÀgner och den mÀrkliga Fogelstadgruppen. De tar plats, omformulerar, ger sig inte.
Den stora striden om romansviten Fröknarna von Pahlen blir ocksÄ satt pÄ plats. Williams visar hur debatten komplicerade uppdelningen i olika lÀger och skolor, den gick mer diagonalt bland kritiker och tyckare, Krusenstjerna var inte avsedd för enkla kategorier, inte ens pÄ trettiotalet. Skrev hon alltför enkelt eller var hon alltför Àrlig? Det dÀr med sexet har ju lagt sig, blivit allmÀngods.
Hon förstod samhĂ€llet, kunde föra sig sjĂ€lv pĂ„ marknaden, lansera sig, nĂ„ framgĂ„ngar. ĂndĂ„ var hon periodvis mycket sjuk och intagen pĂ„ mentalsjukhus lĂ„nga perioder. Hon var sammansatt, inte alldeles efter passformen i nĂ„gon del av samhĂ€llet. Om queer-teoretikern fĂ„r fatt i henne Ă€r risken stor att hon kidnappas.
FrÄn verklighetens strÀnder, titeln Àr skickligt vald. Agnes von Krusenstjerna skapar nog sina verk med fynd frÄn verkligheten, men referenserna Àrver och omskapar hon frÄn en helt annan kontext som verkar skynda till sin plats i historien. Det Àr i brytningen mellan en alltmer obegriplig högrestÄndsmiljö och en oviss och prövande modernism som hennes prosa fÄr liv.