Ett lyft för Kraus

Det är inte bara Mozart som fyller 250 år i år. Ur den musikaliska halvskuggan har på senare år hans jämnårige Joseph Martin Kraus plockats fram, till mångas förtjusning.

Kultur och Nöje2006-02-03 06:30
Ansvarig för det är i hög grad dirigenten Petter Sundkvist, konstnärlig ledare för Norrbottens kammarorkester. Sedan tio år tillbaka har han spelat in Kraus samtliga 17 symfonier på CD för skivbolaget Naxos, bland dem några som aldrig spelats efter tonsättarens död. <BR>Petter Sundkvist är således en riktig kännare av Kraus musik och när Norrbottens kammarorkester nu ger konserter i Luleå, Boden och Piteå återfinns både musik av allas vår Mozart och den betydligt mer okände jämnårige kompositören på programmet.<BR><BR><STRONG>Sveriges Mozart</STRONG><BR>Joseph Martin Kraus har lite slarvigt kallats en svensk Mozart och var en gång i tiden ett av de mest lysande musiknamnen i Sverige. Han föddes samma år som Wolfgang Amadeus i den tyska staden Miltenberg och kom till Sverige som 22-åring 1778. Hit kom han för att göra karriär vilket han också gjorde. Via medlemskapet i Musikaliska akademien fick han direktkontakt med Gustav III som strax beställde en opera av honom och senare utnämnde Kraus till hovkapellmästare.<BR>Joseph Martin Kraus fick ett stort inflytande på dåtidens svenska musikliv, han blev god vän med både Kjellgren och Bellman och medverkade bland annat vid utgivningen av Fredmans epistlar. Med sina erfarenheter från kontinentens blomstrande musikliv utsågs han av Gustav III att reformera det svenska opera- och konsertlivet. <BR><BR><STRONG>Makalös mognad</STRONG><BR>&nbsp;? Vi är väldigt fokuserade på underbarnet Mozart, men även Kraus skrev väldigt bra symfonier redan i unga år, verk som visar på en makalös mognad, säger Petter Sundkvist, som inte ser så stora likheter mellan de båda tonsättarna musikaliskt.<BR>&nbsp;? De följde lite olika spår ? Mozart gick Haydns väg och fullbordade wienklassicismen medan Kraus byggde mer på barockelement och fortsatte traditionen från Bach-sönerna och Gluck. Dessutom var han mycket påverkad av dåtidens litterära strömningar.<BR>Självklart vill Norrbottens kammarorkester också delta i hyllningarna av Mozart, något som de gör med ett av hans allra populäraste verk ? Klarinettkonserten. Solist är Hermann Stefánsson, soloklarinettist i Kungliga filharmonikerna och med en bakgrund både på Framnäs folkhögskola och Piteå musikhögskola.<BR><BR><STRONG>Flott stråkverk</STRONG><BR>Stefánssons eget förslag till Mozarthyllning blir dessutom Lars-Erik Larssons Concertino för klarinett och stråkorkester, ett verk som tonsättaren skrev med tanke på Mozart.<BR>För första gången kan Norrbottens kammarorkester framföra Jan Sandströms Acintyas.<BR>&nbsp;? Det är det absolut flottaste verket för stråkorkestrar från vår tid, säger Petter Sundkvist.<BR>&nbsp;? Vi har alltid drömt om att få spela det, men haft för få stråkar i ensemblen. Nu har Janne på vår begäran bearbetat stycket så att det passar för vår besättning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!