Ett liv i sus och dus

Tema Tinnitus

Kultur och Nöje2004-07-21 06:30
I gårdagens Kuriren läste du om Hörselskadades Riksförbunds kritik mot miljökontoret i Luleå, som enligt dem satsar för lite pengar på att testa ljudnivåerna under stadens konserter och klubbarrangemang. Tinnitus är hörselskadan som växer lavinartat och bland de mest utsatta grupperna hittar vi ungdomar, musiker och krogbesökare. <BR>Inget bot för tinnitus<BR>I dag möter du Göran Norman, 36 år från Luleå, ljudtekniker och musiker under snart två decennier. Han märkte av sin tinnitus första gången för snart tio år sedan. I dag vet läkarna inget sätt att bota tinnitus, för Göran Norman är det en smärta som kommer och går. <BR>&nbsp;? Det kommer som ett pip i ena örat, sen kan det vara borta ett tag. Bara för att återkomma med ojämna mellanrum. På krogen brukar jag köra med öronproppar, men i mitt jobb som ljudtekniker är det öronen som är mitt instrument, jag har aldrig hittat ett hörselskydd som jag kunnat jobba med, det går helt enkelt inte, säger Göran Norman.<BR>Ljudtekniker<BR>Kuriren möter Göran under ett träd i Luleå centrum. Han har varit aktiv musiker sedan mitten av 1980-talet i en rad olika band. Konsertbesökarna känner honom också som ljudteknikern som rattar liveljud åt akter som Bear Quartet, Fireside och Mattias Alkberg BD. Han är självlärd både som musiker och ljudtekniker, och säger själv att han mest ?följer örat? för att hittat det perfekta konsertljudet.<BR>&nbsp;? Visst är rädd ibland att min hörselskada ska bli värre, eftersom jag fortfarande jobbar utan skydd. Men jag gillar det för mycket för att kunna sluta, så är det bara, säger Göran.<BR>1,5 miljoner svenskar har tinnitus<BR>Inom musiker och ljudtekniker-kretsar talas det enligt Göran, inte speciellt mycket om tinnitus. Trots att kalla fakta i dag visar att det finns drygt 1,5 miljoner svenskar med diagnosen.<BR>&nbsp;? Jag är ganska lyckligt lottad, det finns många som har mycket svårare tinnitus är jag. Egentligen känner jag inte till så många som har problemet, man talar inte speciellt mycket om det. Fast jag hoppas och tror att attityden börjar förändras bland de yngre musikerna.<BR>Är det helt enkelt töntigt med öronproppar?<BR>&nbsp;? Det är nog många anledningar varför många inte använder dom. För många är det nog en ekonomisk fråga, ett par gjutna öronproppar som ger bra ljud fast det skyddar mot höga nivåer kostar runt 2.000 kronor. Men nu börjar också fler kända band gå ut med att de använder öronproppar så attityden kanske är på väg att förändras.<BR>Varför sänker man inte bara ljudnivån under en konsert, så man slipper använda öronproppar?<BR>&nbsp;? Det är inte riktigt så enkelt, det hänger ihop med musiken. Ett bra konsertljud är ett samspel mellan band och tekniker, på de flesta ställen finns det anvisningar för hur starkt man får spela. Då följer man ju det, säger Göran Norman och fortsätter:<BR>&nbsp;? Men det handlar om att känna musiken också. Sen är det ofta upp till bandet, många band spelar för starkt för att de står på scenen och bara försöker överrösta varandras instrument. Men jag menar att man kan ha öronproppar och ändå få en bra konsertupplevelse som besökare.<BR><BR><BR>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!