Ett litet konstverk som anger tonen

En bild säger mer än tusen ord. Det är väl så man brukar säga. Faktum är att detta oftast även gäller skivomslag. Fredagsyra har träffat formgivaren Mikael Heinonen och tagit reda på mer om de små, talande konstverken.

Kultur och Nöje2005-04-15 06:30
I en och samma skivhylla trängs en superretuscherad Britney Spears med det som närmast liknar en surrealistisk tavla. Vissa skulle lätt välja den halvt avklädda tjejen framför virrvarret av färger. Och det innan en genomlyssning av själva skivan. <br>Men det finns en förklaring varför. De flesta formgivare och skivbolag som gör skivomslag tänker nämligen på hur de ska få just dig att köpa skivan. Eller kanske rättare sagt, hur de ska få dig att förstå att just det här är en skiva som just du skulle gilla.<br> ? Genre och målgrupp är två av de viktigaste delarna att tänka på när man gör skivomslag, konstaterar Mikael Heinonen, grafisk formgivare och just nu lärare i samma ämne på Luleå tekniska universitet. <br>Som frilansande formgivare har han gjort skivomslag till bland andra The Bear Quartet (BQ), Mattias Alkberg BD och Him Kerosene. Men även bokomslag, affischer och liknande. Just nu är han i full gång med omslaget till Mattias Alkberg BD:s kommande singel. <br>Hur går du egentligen till väga när du gör ett skivomslag?<br> ? Ofta börjar jag med att prata med bandet eller artisten, för att höra vad de egentligen vill säga. Och så lyssnar jag såklart på skivan. Skivan och omslaget ska gärna säga samma sak. En sorgsam skiva kanske inte ska ha ett argt omslag och tvärtom. Men så finns det ju alltid undantag.<br>Som till exempel?<br> ? Jag gjorde ett ganska punkigt omslag till BQ:s singel I don´t wanna. Och även om de inte är ett punkband så funkade det, mycket på grund av titeln. <br>Hittar en gemensam nämnare<br>På vilket sätt är det viktigt att veta genren?<br> ? Både genren och målgruppen är viktigt. Jag brukar faktiskt, innan jag börjar med ett omslag, titta lite på hur omslag i samma genre ser ut. Vilket formspråk de använder. Det kan vara bra att referera till, inte för att kopiera utan för att hitta genrens minsta gemensamma nämnare. Man måste ha en hook, precis som i en låt, för att målgruppen så fort som möjligt ska förstå vad det handlar om. <br>Ett svårare jobb än man kan tro med andra ord?<br> ? Ja, vet man inte så mycket om genren eller målgruppen så får man jobba betydligt hårdare, forska mer. Det som är svårast är just att styra in sig mot en målgrupp, att våga begränsa sig. Men löser man det och har en kärnidé eller åtminstone en känsla att jobba utifrån så går det lättare.<br>Klottrar fram idéer<br>Hur jobbar du?<br> ? När jag väl sätter mig framför datorn har jag ofta en nedskissad idé framför mig. Jag gillar att klottra fram idéerna, se om de håller visuellt. Annars är det mycket klippa och klistra i Photoshop och InDesign. Ofta får jag det bildmaterial jag behöver av bandet.<br>Vad är snyggt enligt din personliga smak?<br> ? Jag tycker att det är svårt att separera formgivningen med innehållet. Men det finns band som jag inte gillar som har snygga omslag. Toto har släppt en skiva som har ett otroligt snyggt omslag. Ändå får jag kräkreflexer av bandet. Generellt tycker jag att det som tydligt talar om vad det handlar om är snyggt. Och så gillar jag annorlunda lösningar på konvoluten. Som Shellacs At action park. Pappret är väldigt speciellt och så är det inte tryckt på vanligt sätt, mer som blytryck i en old school-variant. <br>Vad är då riktigt fult?<br> ? När omslaget saknar karaktär, inte har någon egen vilja. Typ dansbandsomslag. De ser likadana ut och vill ingenting. <br>Räknas de kommersiella artisterna dit som oftast är så där lagomt falskt avbildade på omslagen?<br> ? Kanske, men det kan också funka. Ett bra exempel är Madonnas Like a virgin. Det säger precis vad det handlar om. Det gäller dock inte många av de kvinnliga hiphoparna. De omslagen saknar ofta fantasi och ser alla likadana ut. <br>Har man tänkt till mindre kring dessa?<br> ? Nä, inte nödvändigtvis. Men ju mer kommersiellt, ju större apparat finns oftast kring artisten som kanske inte får bestämma så mycket själv. Jennifer Lopez kanske skulle vilja bestämma mer. Och så finns det ju de som tar kontrollen, typ Madonna. Men alla vill ju inte vara involverade i arbetet med skivomslaget. Och en del går in och petar otroligt mycket. Som BQ i början. Nu är de bättre och turas om inom bandet att ha ansvar för omslagen. <br>Mer personligt på ett mind-re bolag alltså?<br> ? Jo, jag tror att band som ligger på små indiebolag har mer inflytande i allt arbete med skivan. Sedan finns det till och med bolag som är konsekventa i sitt arbete med samtliga omslag. Som bolagen Factory, 4AD och Crass. <br>Hur då?<br> ? 4AD hade en och samma formgivare under sex?sju år, Vaughan Oliver, som skapade det som har blivit hela bolagets särpräglade stil. <br>Viktigt med attityd<br>Men hur viktigt är ett omslag egentligen?<br> ? Väldigt viktigt. Om jag personligen står och bläddrar bland skivor så stannar jag definitivt till vid omslag jag tycker är snygga. Eller fula med attityd. <br>Spelar omslagen mindre roll i dag, med tanke på att man laddar ned och bränner så mycket musik?<br> ? Nä, jag tror så här. Visst är det säkert färre som köper Britney Spears skiva men inte BQ:s. Skivförsäljningen ökar ju fortfarande. Och de som verkligen är intresserade köper skivan. <br>Var det bättre förr?<br> ? Nä, inte det heller. Men det var nog enklare. Det fanns inte lika många genrer. Och målgrupperna var större. I dag finns det till exempel flera subgenrer inom bara elektronika. Och det är ju en dödssynd om man blandar ihop dessa. Man måste ju tänka att alla som är genuint intresserade är experter. Därför bör man nog som formgivare specialisera sig. Men det är definitivt intressantare nu.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!