Ett laboratorium för kreativa näringar

Visserligen är de två, men det gemensamma projektet heter One där Malin Marteliusson skapar kläder och Esbjörn Kinberg konst.

PROJEKTLEDARE. "Designers behöver människor som för deras talan", säger projektledaren Sara J:son Lindmark, som tidigt kom in på företagsledning inom designområdet under sin studier i konst- och bildvetenskap.

PROJEKTLEDARE. "Designers behöver människor som för deras talan", säger projektledaren Sara J:son Lindmark, som tidigt kom in på företagsledning inom designområdet under sin studier i konst- och bildvetenskap.

Foto: EIJA DUNDER

Kultur och Nöje2010-03-18 06:00
One har tidigare visats under Umeå Fashion Weekend, nu ställer de ut på Designlabland i Luleå. Dit är Malin Marteliusson och Esbjörn Kinberg knutna som två av sammanlagt 35 unga talanger. Designlabland drivs som ett treårigt utvecklingsprojekt med hjälp av pengar från länsstyrelsen, landstinget, Luleå kommun och EU:s regionala utvecklingsfond. Precis som ordet antyder handlar det om ett laboratorium tänkt för utveckling av design inom mode, arkitektur, grafisk form och inredning i Norrbotten. Ett kunskapsbyggande, men också en knutpunkt för nätverksbyggande mellan företag, institutioner, etablerade designers och unga talanger. - Musiken har sitt BD-pop, designen sitt Designlabland. Vår målsättning är att bygga upp en kreativ industri i Norrbotten och att verka för att företag här satsar på design redan från början, inte som något man lägger till i slutet av en process, säger projektledaren Sara Json Lindmark. Idéutveckling i Norrbotten
Själv kom hon tidigt in på ämnet "designmanagement" i samband med sina studier i konst- och bildvetenskap vid Göteborgs universitet. - Designers behöver ha människor som för deras talan, som kan något om företagsledning, företagsekonomi, produktutveckling, marknadsföring - det är många kunskaper som krävs. De är kreativa människor, men för att överleva där ute måste de kunna en massa andra saker och det är bland annat det vår verksamhet går ut på, säger Sara Json Lindmark, som beskriver Designlabland som ett växthus för norrbottnisk design och idéutveckling. På jakt
Visningsrummet på Sandviksgatan, som också innehåller kontor, är en mötesplats, men också ett mycket konkret laboratorium. - Ibland pågår det hemliga verksamheter här. Då är det verkligen ett laboratorium där det skapas prototyper och utförs olika tester. Men vi har också regelbundet utställningar och visningar, då är dörren öppen för alla som vill komma in och titta. I det nätverk som skapats under två verksamhetsår ingår flera olika sorters företag och ett system av mentorer. Sara Json Lindmark beskriver jakten på de unga talangerna som ett "detektivarbete". Behöver stöd och kunskaper
- Det är ingen enkel sak att presentera sina produkter, ofta har jag fått rekommendationer av andra och själv sökt upp personen ifråga. Det räcker ju inte bara med att man är kreativ, man behöver också stöd och kunskaper och här kan den som är intresserad bland annat få hjälp med att bygga upp den portfolio som behövs för att söka sig vidare till olika högskoleutbildningar inom designyrket. Esbjörn Kinberg och Malin Marteliusson är båda utbildade bildlärare, med medie- respektive textil inriktning. I sitt gemensamma projekt har de byggt vidare på varandras uttryck där Marteliussons kläder bildat utgångspunkt för Kinbergs foton, akvareller och föremål och tvärtom. - Jag trodde aldrig att jag skulle flytta längre norrut än till Umeå, men jag valde Luleå mycket på grund av att det här finns en företagskuvös för kreativa näringar, säger Malin Marteliusson som trivs med klädskapandet men inte tror att hon kommer att satsa enbart på en karriär som modedesigner. - Det är en otroligt tuff bransch att slå sig in i. Men jag kommer alltid att hålla på med att skapa kläder, jag njuter av hantverket och processen från idé till färdigt plagg. Kanske ska man inte bara tänka sig en väg, utan en kombination av flera möjligheter. I mitt fall handlar det om att jag vill behålla min pedagogiska inriktning, men också värna mitt eget skapande.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!