Ett isländskt drama i kortformat
Det hela börjar redan ute i foajén. En av hovkapellets musiker iförd guldgaloner börjar berätta den spännande historien om Dimmalimm.
PRINSESSAN PÅ SLOTTET. Margrét Brynjarsdottír (i mitten) sjunger själv titelrollen i sin egen och tonsättaren Gísli Jóhann Grétarssons operabearbetning av sagan om Dimmalimm. Dansare och koreografer är Karolina Kowalska och Elin Engström. I andra roller medverkar sångarna Peter Nyqvist och Adam Wahlberg.
Foto: Josefin Wiklund
Båda kommer från Island och sökte sig gemensamt och medvetet till utbildningen i Piteå. - Jag hade en kusin som studerat här för Hans-Ola Ericsson och han lovordade utbildningen. Dessutom fanns det vad vi sökte här, säger Gísli Jóhann Grétarsson som efter tre utbildningsår för professor Jan Sandström tycker att han fått ut mer än han hade kunnat tänka sig. Idén om en kortare variant av opera har Margrét Brynjarsdóttir och Gísli Jóhann Grétarsson burit på länge. - Eftersom vi båda är klassiska musiker vill vi hålla traditionen levande. Är man inte van att lyssna på opera kan långa föreställningar verka skrämmande, men om man får höra musiken i ett kortare format kanske folk inte tycker att det är så farligt, säger Margrét Brynjarsdóttir som skrivit manus, eller rättare sagt skapat ett libretto av en välkänd isländsk saga skriven av författaren Gudmundur Thorsteinsson 1920. - På Island är Thorsteinsson vad Astrid Lindgren är för er. Hans saga har bearbetats i olika former, men aldrig till opera. Nära samarbete
Minioperan Dimmalimm har de skapat i nära samarbete med varandra och med stor hjälp både av föreställningens regissör Kjell Peder Johansson och Jan Sandström. Men för att genomföra själva föreställningen behövde de också blanda in fler människor och mer kunnande i produktionen, något som kan tyckas vara en enkel sak om man studerar på en högskola som inte bara rymmer konstnärliga utbildningar utan också teknik och media. - Det kanske inte verkar så svårt när man ser på det utifrån, men sanningen är den att vi som går på skolan inte har särskilt stor kunskap om vad alla andra jobbar med, säger Margrét Brynjarsdóttir som fått hjälp av Accelerator för att utveckla projektet. Accelerator är en ny stödfunktion som samordnar utbildningarna på Institutionen för musik och medier i Piteå. I praktiken fungerar det hela som en knutpunkt dit studenterna kan gå med sina idéer och få viktiga kontakter, samt råd och stöd i utvecklingsarbetet av sina projekt. Dessutom förfogar Accelerator över en mindre produktionsbudget. - Med hjälp av Accelerator har vi kunnat blanda in studenter från olika linjer i vår produktion - dansare, musiker, ljudtekniker och studenter från mediadesignutbildningen, säger Margrét Brynjarsdóttir som också fått kontakter med Västerbottensteatern som bland annat lånat ut dekor till föreställningen. Alla nyanser
Frågan hon och Gísli Jóhann Grétarsson inledningsvis ställde sig var om man skulle kunna berätta sagan om Dimmalimm med alla sina nyanser i ett operaformat på bara 40 minuter. - Opera i kortare format är i sig inget nytt, det finns ju till exempel kammaropera. Men vi vill fortsätta utveckla tanken på en miniopera som inte ska vara längre än 40 minuter, gärna kortare, och ändå innehålla tre akter. I Dimmalimm presenterar de ett mycket gediget arbete i en fin och känslig bearbetning av en saga som snarare handlar om en prinsessa som söker och finner sin egen väg i stället för att som i de flesta traditionella möta en räddare i form av en prins. Ändå finns alla den klassiska prinsessagans komponenter inbyggda i berättelsen - en ond förmyndare, en god och vacker prinsessa, en glad och skön prins och hjälpsamma hovdamer. Dessutom lite magi. Prinsessa och dirigent
Själv sjunger Margrét Brynjarsdóttir titelrollen medan tonsättaren Grétarsson träder in i rollen som dirigent för ett litet hovkapell bestående av fem musiker som spelar violin, viola, klarinett, fagott, saxofon och accordeon. Det korta formatet är inget ovanligt när det gäller teater eller musikföreställningar för unga vuxna, vilket är målgruppen för Dimmalimm, som här framförs på engelska och där orden för ovanlighetens skull i operasammanhang når ända till salongens sista rad - en prestation i sig. - Man hinner med en hel del på den tiden, det har vi lärt oss. Men nu ska vi fortsätta att utveckla våra idéer och Dimmalimm ska vi bland annat visa i Skellefteå efter två offentliga föreställningar här i Piteå, säger Margrét Brynjarsdóttir.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!