Erotik på Norrbottens museum

Kultur och Nöje2005-04-29 06:30
Kvinnans könsorgan, med flikar och veck och hålrum, här i tovad ull och organza som färgats i åtskilliga bad. Som många textila verk inbjuder det till beröring, man vill känna, kanske titta efter sömmar, kika in på baksidan. Här, där beröringen blir så laddad, anbefalls den av en skylt med texten ?Pilla gärna, men varsamt?. Ska man våga sig på att vidröra den äkta pärlan vid ingången till öppningen och hur mjukt känns det där inne?<br>Upphovskvinnan bakom verket Namnlös ? eller vad kallar du din? heter Anette Carlsson och avslutar snart sitt fjärde år på Sunderbyns konstskola, ett nytt namn på det som tidigare hette konstlinjen. Hon är en av 14 konststuderande som antagits till Norrbottens museums jurybedömda och årliga Sunderbysalong, som i år har erotik som tema.<br>Hennes verk är ett av de djärvaste i en salong som består av sammanlagt 25 verk i de mest skiftande tekniker.<br> ? Spontant kan man kanske tycka att utställningen är lite sval med tanke på ämnet, säger Börje Ekström, utställningsansvarig på Norrbottens museum, och berättar att för honom är temat en dröm som gått i uppfyllelse.<br>Hög kvalitet<br> ? Jag har länge tänkt göra en utställning med erotik som tema, arbetsnamnet har varit Porr i Norr, som en reaktion på att konsten häruppe har känts lite försiktig, både när det handlat om sexualitet och om sensualism. Galleri Tornhuset hade på sin tid en gång en utställning med temat kärlek där det mest upphetsande var två höstlöv som låg intill varandra, säger Börje Ekström. <br>Men det är som bekant skillnad mellan erotik och porr och Börje Ekström, som tillsammans med konstläraren Birgitta Lundkvist på Sunderby konstskola ingått i juryn för salongen, glädjer sig åt vad han tycker är en utställning med hög kvalitet och en rikedom i uttrycken.<br>I år firar Sunderbysalongen tioårsjubileum på Norrbottens museum och förutom att visa upp intressant konst är tanken också att utställningen ska ge en bild av konstskolans utbildning.<br>35 konststuderande hörsammade inbjudan och var och en har fått lämna in tre verk i valfri teknik. Anette Carlsson, som förutom de två grundåren gått ett års fördjupning i textil och senare studerat konstpedagogik i ett år, deltar också med emaljen Let?s go, girls. En liten uttrycksfull bild föreställande några änglar i röda högklackade skor.<br>Självklart finns det också en pedagogisk tanke bakom den årliga salongen. I samband med utställningen arrangeras ett seminarium där juryn motiverar sina val. Ute på Sunderby folkhögskola blir det också de refuserades salong med tillhörande diskussioner.<br> ? Jag tycker jurybedömda salonger är intressanta och dessutom är det viktigt, inte minst ur pedagogisk synpunkt, att konstelever får prova på att söka eftersom det kommer att bli en del av deras verklighet om de väljer att bli konstnärer, säger Börje Ekström.<br>Fick inte till det<br>I år har konstskolan också haft en hängningsgrupp som ansvarar för utställningens utformning på museet. En svår uppgift just i salongssammanhang, med stor variation både i teknik och uttryck.<br>Erik Ylipää har deltagit i gruppens arbete. Egentligen hade han själv tänkt söka till salongen, men ?fick inte till det med det där med erotiken?. <br> ? Temat har påverkat våra diskussioner ute på skolan, säger han, och får medhåll av Elin Sundström.<br>Som förstaårselev har hon arbetat mycket tidstypiskt. Hon använder sig av sig själv i sitt verk, som består av tre fotografier som utgår från ?ett mänskligt förförelsebeteende?, medan någon annan står bakom kameran.<br> ? Fortfarande dominerar måleriet bland de insända bidragen, vilket inte är så förvånande eftersom det handlar om en grundläggande konstutbildning, säger Börje Ekström.<br>
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!