En värld av magi

Ronja Rövardotter är en berättelse med många bottnar. Under det övergripande temat fred och vänskap finns gott om plats för mänsklighetens allra största funderingar. Det är en saga som det slår gnistor omkring - här tycks inga ämnen för farliga för att ta upp.

Foto:

Kultur och Nöje2008-09-29 06:00
Under sin livstid försåg Astrid Lindgren ständigt nya generationer av barn med nya berättelser. 1981 kom Ronja Rövardotter, populär som bok och storälskad som film signerad regissören Tage Danielsson. Med sitt exakta språk och sin suveräna tonträff i berättelserna bildar Astrid Lindgrens böcker en utmärkt grund för läsarens egen fantasi. Illustratörer som Ilon Wikland och andra hjälpte kanske till att puffa läsarens fantasi i en viss riktning, medan filmerna cementerade en fast grund för våra uppfattningar om hur Pippis, Karlsson på takets, Emils och Ronjas och alla de andra älskade figurernas världar ser ut. Därför har det sina sidor när man ger sig i kast med så välkända berättelser på teaterscenen. Plötsligt ska böckernas och filmernas myllrande och bekanta världar ta plats i ett enda rum i ett enda här och nu. Ronja Rövardotter är en av Astrid Lindgrens stora sagor och under helgens Bokmässa i Göteborg uttryckte bland annat en indisk översättare en önskan om att få översätta just den boken till hindi. Indiens barn borde få läsa den, inte minst med tanke på landets såriga förhållande till grannen Pakistan, ansåg hon. Ronja Rövardotter är en berättelse med många bottnar. Under det övergripande temat fred och vänskap finns gott om plats för mänsklighetens allra största funderingar. Det är en saga som det slår gnistor omkring - här tycks inga ämnen för farliga för att ta upp. I den här sagan kan en far förskjuta ett älskat barn och ett barn lämna sina föräldrar, här finns plats både för den djupaste sorg och den lyckligaste kärleken, för försoning och hat, för sorg och enorm glädje. Och allt medan de underjordiska lockar, vittrorna härjar och rumpnissarna fnattar runt i en besjälad skog. Regissören Jalle Lindblad har valt att arbeta utifrån dramaturgen Annina Enckells dramatisering, som ligger mycket nära Astrid Lindgrens bok. Själv är han också scenograf och tillsammans med kostymören Mona Blombäck och maskörerna Mila L. Roberts och Rickard Bristle har han skapat en hel värld av magi där i Mattisskogen och rövarborgen. Ett fint hantverk och en glädjande satsning på teater för länets alla barn där Maja Runeberg gör en vild och stark rövardotter och Anton Raukola en fridsammare och lite tvekande Birk, som når allra längst in i hjärtat. Roger Storms Mattis är precis som han ska vara - ett kraftpaket med känslorna utanpå kroppen. Som tur är har han Lovis, Therese Lindberg, vid sin sida - ett under av tålamod och klokhet. Och så Skalle-Per, förstås. Gamlingen och krumeluren som gestaltas av en Mikael Odhag i högform. Lars Schilken, Anders Lindgren och Emelie Hertzman gör alla sitt till för att fylla Norrbottensteaterns Ronja Rövardotter med det myller som hör Mattisborgen och skogarna till. Det är riktigt bra. Men det har som sagt var sina sidor att stänga in detta stora och välbekanta drama i ett enda rum. Det ska mycket till för att det ska börja leva på egna meriter. Här är det lite väl mycket bok, lite väl mycket film, lite för lika det vi redan sett. Å andra sidan finns det nya generationer av barn som möter sin Ronja Rövardotter för första gången. Varför då inte börja på teatern?

Ronja Rövardotter
Av:
Astrid Lindgren
Dramatisering: Annia Enckell 
Regi/Scenografi/Kostymskisser: Jalle Lindblad 
I rollerna: Maja Runeberg, Anton Raukola, Roger Storm, Therese Lindberg, Mikael Odhag, Lars Schilken, Anders Lindgren, Emelie Hertzman  
Kostym: Mona Blombäck 
Mask: Mila L Roberts 
Ljus: Peter Sandlin 
Ljud: Hasse Eriksson 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!