Det sägs ibland att alla bilder berättar en historia. I den ena av Konstens hus två sommarutställningar hamnar snarare historien bakom bilderna i centrum för intresset. En plötsligt upphittad teckning med titeln Flammande landskap och försedd med signaturen "Montana 48" blev inledningen till utställningen Bodenskolan, som öppnar nästa lördag. Några år tidigare hade konstnären och skribenten Bertil Sundstedt på väg till Ivan Aguélimuseet stannat till vid en sommarutställning intill Sala silvergruva. På galleristens fråga berättade han att han kom från Boden och fick till svar en uppräkning av ett antal Bodenmålare. För första gången fick han också höra begreppet "Bodenskolan" som galleristen tycktes väl förtrogen med. Bertil Sundstedt, å sin sida, hade trots sin härkomst och sitt brinnande konstintresse aldrig tidigare stött på uttrycket. Visserligen fanns det jämförelsevis många bildkonstnärer i Boden, men en särskild skola? <SPAN class=mr>Tretton konstnärer </SPAN>Vid närmare undersökning visade det sig att Britt Isaksson i sin bok Norrbottenskonstnärer från 1963 skriver att Bodenkonstnärerna till skillnad från Lulekonstnärerna med några få undantag i huvudsak nått sina konstnärliga mål på krokigare vägar. Medan dåtidens Luleåkonstnärer hade fått sin målarutbildning i de offentliga skolorna hade Bodenkonstnärerna hittat kunskap på annat sätt - inte minst genom att lära av varandra i stark sammanhållning. Dessutom hade de enligt Isaksson "uppvisat en imponerande aktivitet". Man kan nästan tala om en gruppbildning, skriver hon lite försiktigt. Men grupper av det här slaget har sällan fasta och bestämda gränser och när Konstens hus nu visar utställningen Bodenskolan har man samlat verk av 13 konstnärer. Och upphovskvinnan till bilden Flammande landskap får inleda berättelsen. June Montana Lorentz föddes 1915 i staten Montana i USA av svenska föräldrar. Hon kom att växa upp i Boden. - Montana Lorentz var egentligen ett artistnamn. Hon gifte sig Lorentsson och tog sig mellannamnet Montana efter sin födelsestat, säger Svenolof Halvares, ansvarig för utställningen på Konstens hus. Under några vintrar på 50-talet ledde hon tillsammans med den etablerade konstnären Bertil Linné målarkurser i Boden. Kurserna blev viktiga på många sätt, inte minst som inspirations- och kunskapskälla för alla nydanade konstnärer som där fick stöd och samtalspartners i de redan etablerade Boden-konstnärerna. - Där bildades det som senare har kommit att kallas Bodenskolan, men själva kallade de sig Bodengruppen från början, berättar Svenolof Halvares, som haft ett intressant jobb med att samla ihop bilderna till utställningen. Verk av de mer kända konstnärerna som Ingvar Jigrud, Bertil Linné, Stig Sandberg, John Thorgren, Rune Wanler, Stig Winnerskog och Jean Carlbrandt har inte varit svåra att få tag på. Värre då med Sven Boman, J-O Marner, Gösta Hedström, Gösta Näswall, Hjalmar Rönnbäck och den enda kvinnan i gruppen - June Montana Lorentz. - Många har först ställt sig lite frågande, men sedan har de kommit på att "jo, min mamma har någon bild". Av Roger Sandberg, som just nu ställer ut på Landstingshuset, har vi fått låna flera bilder av June Montana Lorentz. Han började samla hennes konst av en slump och fattade tycke. <SPAN class=mr>Lärde av varandra </SPAN>- June Montana Lorentz och Sven Boman är de enda i gruppen som lever i dag. Hon är drygt 90 år och bor i Svenljunga. Berättelserna bakom varje konstnärskap är naturligtvis många och intressanta. Svenolof Halvares vet att berätta en del. - Hjalmar Rönnbäck var bonde, men ville egentligen bara måla och skulptera. En riktig begåvning med stark formkänsla. Gösta Näsvall arbetade hela sitt liv som konduktör på SJ - en bra kombination tyckte han själv. - Jag tror Rönnbäck gick ett år för Otte Sköld nere i Stockholm, men flera av dessa konstnärer var autodidakter och lärde sig som sagt var inte minst av varandra, säger Bertil Sundstedt, som skrivit en katalogtext till utställningen. June Montana Lorentz kursverksamhet togs så småningom över av Stig Sandberg, då en ung konstnär som hon tog under sina vingars beskydd. - Hon ägnade sig en hel del åt porträttmåleri för sin försörjning och som jag har uppfattat det hade hon inget riktigt renommé hos de yngre konstnärerna. Förmodligen berodde det bland annat på hennes brödbilder, säger Bertil Sundstedt. June Montana Lorentz bodde i Boden som ung men återkom flera gånger. Däremellan reste hon ut i världen och bodde bland annat i Paris. - Men sedan flyttade hon, och senare också Stig Sandberg, till Piteå. June Montana blev trött på Boden och ilsknade till efter en taskig recension av Gunnar Bring i Norrländskan. På Framnäs folkhögskola har hon bland annat gjort en stor väggmålning som är riktigt fin. Och Hjalmar Rönnbäck har bland annat gjort en skulptur till ett ålderdomshem i Fagernäs. Bertil Sundstedt drar paralleller mellan Bodenskolan och arbetarlitteraturen. - De förverkligade sina drömmar om det konstnärliga. Att de blev kända utanför Norrbotten har förmodligen en del att göra med att konstnärer ända in på 1960-talet var tvungna att först ställa ut i Stockholm innan man gjorde sig besvär på hemmaplan. Hade man inte ställt ut i huvudstaden betraktades man inte som riktig konstnär.