En stor och spännande roman

Till dess din vrede upphör är Åsa Larssons fjärde bok om åklagaren Rebecca Martinsson och Kirunapoliserna Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke och jag tycker att författaren för länge sedan växt ut ur deckargenren.

NYANSERAT OCH RIKT. Åsa Larsson kommer i dag ut med sin fjärde roman om åklagaren Rebecca Martinsson. Liksom de tidigare utspelar de sig i Kiruna-trakten.

NYANSERAT OCH RIKT. Åsa Larsson kommer i dag ut med sin fjärde roman om åklagaren Rebecca Martinsson. Liksom de tidigare utspelar de sig i Kiruna-trakten.

Foto: Orlando G. Boström

Kultur och Nöje2008-09-09 06:00
Till dess din vrede upphör är Åsa Larssons fjärde bok om åklagaren Rebecca Martinsson och Kirunapoliserna Anna-Maria Mella och Sven-Erik Stålnacke och jag tycker att författaren för länge sedan växt ut ur deckargenren. I den nya romanen levererar hon helt enkelt en otroligt stor och spännande berättelse. Hennes språk är rikt på nyanser och hennes hjältar och skurkar är levande människor som man tveklöst tror på. I den nya romanen väver hon ihop en skrämmande historia kring ett försvunnet tyskt flygplan under andra världskriget med en farligt trasig åkarfamilj med bröderna Hjalmar och Tore Krekula i centrum. Det tyska flygplanet och dess hemligheter har legat gömda i Vittangijärvi sedan 1943. Två ungdomar, Wilma Persson och Simon Kyrö, mördas när de dyker efter det tyska planet. Det är upptakten till en mycket grym historia som kommer att förändra många människors liv. Åsa Larsson skapar spänning som känns in i märgen. Hon gör det bland annat genom den snabba, korta dialogen och i pricksäkra antydningar om en från början namnlös ondska. Kring bröderna Krekula och deras föräldrar öppnar sig avgrunden i takt med att deras långa historia av våld och övergrepp kommer fram i ljuset. Det är en djävulsk beskrivning av en familj i sönderfall, ett fritt fall ner mot det svarta tomrummet. Det kunde ha blivit en förskräcklig blandning av psykopatiskt, meningslöst våld, en alltför vanlig ingrediens i nutidens kriminallitteratur. Men Åsa Larsson faller inte i den fällan. Nog finns här våldet som en bärande del av bröderna Krekulas familjehistoria, men Åsa Larsson ger sina romanfigurer betydligt fler dimensioner. Människorna blir aldrig endimensionella. De själsliga bråddjupen som beskrivs är rent smärtsamma att ta del av, men märkvärdigt trovärdiga. Speciellt skildringen av den ena av bröderna, Hjalmar, är ett mycket skickligt porträtt av en människas sönderfall. Det lite övernaturliga inslaget i romanen känns heller inte konstigt. Den unga mördade flickan Wilma finns nämligen hela tiden med i handlingen, även efter sin död. Hennes ande seglar fram över det kärva landskapet, iakttar de inblandade, ser deras våndor, läser deras plågade samveten, följer också åklagaren och poliserna i deras försök att reda ut frågetecknen. Wilmas ande för på detta enkla sätt historien framåt. Det är en elegant berättarteknisk lösning som bidrar till romanens starka och snabba flöde. Åklagaren Rebecca Martinsson kan knappast beskrivas som en åklagare av normal svensk ämbetsmannatyp. Rebecca är en sargad själ, det vet alla som läst Åsa Larssons tidigare böcker. Hon har fått ta sina smällar och hon får det inte lättare i den här romanen. Åsa Larsson är oerhört skicklig i att genom små korta passager, göra både Rebecca och polisen Anna-Maria Mella till två av de mest intressanta personligheterna i svensk kriminallitteratur. Förresten, kriminallitteratur? Åsa Larsson skriver helt enkelt fantastiskt bra romaner. Förlaget må stämpla etiketten spänningsroman hur mycket som helst. Visst är det spännande. Men mest av allt ser jag en skicklig romanförfattare i aktion. En som vet att använda sig av en riktig berättares hela arsenal för att skildra människors kamp med och mot sig själva.

Ny bok

Åsa Larsson

Till dess din vrede upphör Albert Bonniers förlag
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!