En solist har landat
Saxofonisten David Leibman turnerar med Norrbotten Big Band och gör bland annat några radioinspelningar. Norrbottens-Kurirens kulturredaktör Marianne Söderberg har träffat en av de största inom jazzen.
GÄSTAR NORRBOTTEN. Saxofonisten David Liebman turnerar med Norrbotten Big Band och spelar in för jazzradion. Det gör också basisten Palle Danielsson, en återkommande gäst i Norrbotten Big Band.Foto: Andreas Wälitalo
Foto: Andreas Wälitalo
Solist är denna gång amerikanen David Liebman, som vid det här laget hunnit spela med de flesta som räknas i branschen. I början av 1970-talet tillhörde David Liebman Miles Davis band, dessförinnan spelade han med Elvin Jones, John Coltranes trummis. Senare ingick David Liebman i Chick Coreas band, de gjorde bland annat en världsturné tillsammans, och senare bildade han själv ett band tillsammans med John Scofield, Kenny Kirkland och Terumasa Hino, bara för att göra en mycket lång historia väldigt kort. Vid det här laget räknar han till över 300 skivinspelningar, men den allra första spelade David Liebman in i Sverige 1967. - Jo, det var så att jag reste till Sverige helt på egen hand. "När du kommer till Sverige ska du ringa Lars Werner", sade basisten Cameron Brown, och gav mig ett telefonnummer. När jag kom fram till Stockholms central slog jag numret till Lars som öppnade samtalet med att berätta att John Coltrane just hade dött. Sedan bjöd han hem mig till sig ute i Bromma. Vi blev kompisar och spelade en del ihop. Och hans vänner blev titeln på deras gemensamma skiva från samma år. Återbesök
Det positiva mottagandet i Sverige ledde till flera återbesök. På 1980-talet spelade David Liebman många gånger med Tolvan Big Band nere i Malmö. På den tiden hade han inte suttit i storband särskilt många gånger, men numera har han ett eget hemma i New York. För ett par år sedan blev David Liebman Big Band bland annat nominerat till en Grammy för en av låtarna på plattan Beyond the line. Förra året fick han de amerikanska jazzjournalisternas pris som bäste sopransaxofonist. Minst en gång i månaden befinner sig David Liebman på resa i Europa, en verklighet han delar med många amerikanska jazzmusiker. USA må vara landet där jazzen föddes, men den inhemska jazzscenen är trång och fattig. Den som sticker ut måste söka sig längre bort för att utvecklas och inte minst för att överleva ekonomiskt. Jazzskola
- Förr kunde en bandledare ta med en ung musiker i sitt band, det var den skola man kunde gå som jazzmusiker. Jag tillhör den första generationen jazzmusiker som börjat undervisa andra, innan vi började fanns inga akademier eller skolor för jazz. Jag gillar det, jobbar mycket som lärare, och jag är noggrann med att få mina elever att förstå att för att kunna överleva som jazzmusiker måste man inte bara kunna spela utan också skriva egen musik och undervisa, säger David Liebman, och berättar om hur han insåg hur viktigt det där med undervisning var när han stötte på Freddie Hubbard på ett gudsförgätet college i en liten stad belägen några timmar från New York. Alla måste föreläsa
- Han satt där inför ett 50-tal åhörare klockan tre på eftermiddagen och jag var bara tvungen att gå och lyssna. Den Freddie Hubbard jag kände var ingen vältalig man, men här satt han nu och gjorde en lysande föreläsning om sig själv och sin musik. Det var då jag förstod att alla måste gå den vägen, till och med han. Men David Liebman tillhör inte bara den första generationens jazzlärare, han tillhör också en generation musiker som inte dragit sig för att låta sig påverkas av andra musikstilar. - Vår generation har visserligen lyssnat till många av de största inom jazzen, men också till Jimi Hendrix, kvinnokörer från Bulgarien, klassisk musik, Elvis och Beatles. Klart vi plockade in alla influenser i vår musik. Efter ett tag började både publik och skivbolag tröttna på det där, man började tala om en återgång till den "rena" jazzen och i många år kände jag, liksom många andra, mig helt ignorerade. I dag är det inte längre någon som pratar så, nu är allt tillåtet inom jazzen igen, säger David Liebman, och kallar sig själv "the Liebman circus" med adress till alla skilda stilar han spelat genom åren. Till den här turnén har Tim Hagans valt ut ett antal låtar signerade David Liebman som han själv arrangerat för storband, men där finns också arrangemang av Håkan Broström och Peter Dahlgren. Dessutom har Tim Hagans komponerat ett stycke direkt för David Liebman. - Gillar man första låten kanske man inte gillar tredje, så olika ser min musik ut, säger David Liebman, som i sin roll som pedagog är mest stolt över att ha skapat IAJE - ett internationellt nätverk av musikutbildningar inom jazzområdet. - Jazzens språk är universellt och snart ska vi ha vår årliga träff som denna gång äger rum i Riga. Där träffas ungdomar från hela världen och spelar jazz. Där hör jag framtiden, där kan jag vara optimist när det gäller jazzens utveckling och överlevnad. Det är jag inte hemma i USA.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!