En överdos Photo-graphics

Konsthallen i Kulturens hus i Luleå visar Konst från Norr III, den avlutande delen i sin mönstring av samtidskonst från regionen. Fem konstnärer deltar.

SVISCH 4.  Erik Ahlstrand, fotografik

SVISCH 4. Erik Ahlstrand, fotografik

Foto: Josefin Wiklund

Kultur och Nöje2008-08-05 06:00
Erik AhlstrandErik Ahlstrand målar på fotografier. Bokstavligt men digitalt. Den avbildade verkligheten bearbetas och tolkas, färgsätts och trycks ut på papper. Just nu visas en mängd, och som jag uppfattar det, lika stora bilder av honom i Konsthallen. Hans utställning är en av fem under den pågående Konst från Norr III med verk av konstnärer från länet.Ahlstrand har hängt tätt, tätt i rader. Motiven i de fotografier som utgör grunden i bilden, eller ska man tala om skissen, är ofta hämtade från miljöer i Luleå. Många hittar han i närheten av stadens kajer, andra är fasader och byggnader i staden. Fångade i Ahlstrands vinklar och med den bearbetning han sedan utfört blir de sedda på nytt sätt. Men ändå Luleå så mycket att det stänkerI sviten Svisch återfinns också nästan alltid formen av ett stridsflygplan, någon gång en mås. Och visst är även planet en stark markör för staden med flygflottilj. Tänk på bullret om tisdagarna, de omöjliga bygglovsansökningarna, de pampiga invigningarna med storstatskänsla som får Luleåborna att hålla för öronen.Ja, hela utställningen är en kärleksförklaring till staden vid Bottenviken. På det sättet känns Erik Ahlstrand faktiskt som en mycket ovanlig person. Det är inte många småstadsmänniskor som vågar älska sin plats på det här sättet och måla den i kraftiga färger. I Sverige är det nästan bara Stockholm som får hyllas så. Mer vanligt är i stället att man ironiserar över folkhemsfasonerna eller gråheten andra tiders arkitektur, ofta utplacerad som tillfälliga öar i den lilla staden, lämnat efter sig. Så har också Ahlstrand fotograferat skrotbilar och baksidor, även den sidan av sin stad tycker han om.Men mängden är ett problem. Besökaren badar i färg och den som i stället vill hitta ett spår trevar sig fram över klart rött, tvekar inför surrealistiska och futuristiska himlar, och kommer in i närmast science fictionartade miljöer. Bilderna liknar samtidigt något vi sett förut i gamla magasin med kolorerade foton eller i spänningsladdad film från 2000-talet. Mitt i denna mängd finns Svisch 4. En flicka cyklar över en bro, och här har fotografen krupit närmare motivet. Även hamnsviten med sina vinterbilder mot de pampiga statsisbrytarna i hemmahamn är mer utmejslad och tillgänglig. Jag vilar i dem, och går sedan ut till Luleå klädd i sina vanliga kläder. Det känns bekvämt så.
Erik Ahlstrand
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!